Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan koopkracht ongeveer gelijkblijven als kinderopvang zoveel duurder wordt? Waar zit de compensatie?

None

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
665

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ha, die Arndjan;

Het tarief van de onderste schaal in de inkomstenbelasting gaat iets omlaag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien hierin dat ouders er voor kiezen dat de kinderen een dagje minder naar de kinderopvang gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De koopkracht kan gelijk blijven omdat computers sneller worden. Ze kunnen dus in minder tijd meer werk verzetten. Werk, wat anders door mensen gedaan zou worden. Hetzelfde geldt trouwens voor robots - die worden ook steeds efficiënter.

Trouwens: compensatie kan je ook niet uit de grond trekken. Als je aan de ene kant meer uitgeeft, houdt je aan de andere kant gewoon minder geld over. Zo simpel is het. Het is dus altijd gewoon een kwestie van keuzes maken: 'waar zullen we prioriteit aan geven?'. Dat is per partij weer anders.

Cirkeltje rond: als kinderopvang duurder wordt: dan zijn er aan die kant dus meer inkomsten (bij de werknemers aldaar bijvoorbeeld). Die hebben dan meer te besteden. Dus gemiddeld zal de koopkracht weer ongeveer hetzelfde blijven of zelfs stijgen, als mijn eerste alinea in acht wordt genomen.

Ik vind trouwens dat kinderopvang best 'duur' mag zijn - zeker als je meer dan 2 kinderen hebt. We zijn al met teveel op deze aardbol. Het is jammer, maar 'veel kinderen krijgen' zou eigenlijk alleen financieel weggelegd moeten zijn voor rijkere mensen. Maar ik ben wel voor inkomensnivellering, zodat er minder onderscheid in dezen zou zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het principe van vestzak broekzak
Kinderopvang werd vroeger helemaal niet betaald door de maatschappij.
De invoering ervan is kennelijk erg duur gebleken (en naar mijn mening moet het terug naar nul).
Bezuinigen op kinderopvang, betekent dat we minder belasting hoeven betalen, waardoor de koopkracht per saldo niet verandert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koopkracht is een gemiddelde. Dus niet iedereen heeft kinderen die in de opvang zitten of zelf helemaal geen kinderen of grote kinderen. Zo is het met alles door alles bij elkaar te tellen en kun je een gemiddelde van plus en min uitrekenen en dan gaat het wel met de koopkracht. per individu kan dat dus anders zijn
(Lees meer...)
ronron1212
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn idee het enige juiste antwoord!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding