Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Welnee, het wordt pas een probleem als een ander er last van heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Stippel:
Hahaha. Ik moest wel even lachen =D Maar ja, dat is (helaas) wel een feit. Dus Izzybio, zolang er niemand klaagt en jij er zelf geen last van hebt (maar dat zal vast niet), gewoon lekker gezellig praten in je slaap ;)
Praten in je slaap is een parasomnie en net als bij veel parasomnieën weet de prater niets van wat er gebeurt. Het is geen ziekte, maar een stoornis.
Meestal duurt het praten maar kort, de persoon in kwestie mompelt enkel een paar woorden en over het algemeen is het alleen wat onzin. Soms duurt het praten wat langer en soms kan het elke nacht voorkomen. Door het praten in je slaap krijgt het lichaam niet voldoende rust en dus kan de persoon overdag moe zijn.
Het symptoom van praten in je slaap is het al dan niet verstaanbaar praten of geluiden maken in je slaap. Het kan soms ook gepaard gaan met vijandig gedrag, of de prater kan opeens heel boos zijn.
Iemand die in de slaap praat kan dit op elk moment in de slaapcyclus doen, maar tijdens lichte slaap is het vaak het best te verstaan. Het ligt aan het slaapstadium of het alleen mompelen is of dat er hele verhalen verteld worden.
Het praten in de slaap kan worden spontaan optreden, maar het kan ook veroorzaakt worden door koorts, slaapstoornissen (nachtelijke angst en slaapapneu), door spanningen, angst of stress. Mensen die onder grote druk staan of aan een angststoornis lijden, praten vaker in hun slaap dan anders. Het kijken van een spannend, indrukwekkend of emotioneel televisieprogramma of film vlak voor het slapen gaan kan het praten in je slaap versterken. Praten in je slaap kan ook opgewekt worden als iemand met de slaper gaat praten.
De stoornis heeft gelukkig geen medische gevolgen, tenzij je er echt een slaapgebrek van krijgt omdat het zo vaak gebeurt.
(Lees meer...)
Amadea
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je dit een stoornis willen noemen? Volgens mij is het meer regel dan uitzondering dat mensen dit wel eens doen in tijden van stress of bij verstoring in hun slaap. Zo kun je alles wel een stoornis noemen.
Amadea
14 jaar geleden
Bij een stoornis heb je iets wat anders is dan bij anderen. De meeste mensen praten meestal niet in hun slaap. Het kan het gevolg zijn van een toestand van lichaam of geest die niet gezond is.
Nee, het is geen ziekte.

Praten in je slaap is een vorm van parasomnie, een slaapstoornis waarbij je vreemd gedrag vertoont tijdens je slaap. Vaste rituelen en ontspanningsoefeningen kunnen het praten in je slaap tot een minimum beperken.

Bij praten in je slaap lig je op de grens van wakker zijn en dromen. Als je praat in je slaap, heeft dit weinig invloed op de slaap zelf. Het is dan ook een vrij onschadelijke slaapstoornis.

Dus nee: het is geen ziekte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor,hooguit irritant of vermakelijk voor je bedgenoot, vooropgesteld,dat je die hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat denk ik niet, voor mijn man is het soms reuze leuk als ik dat doe en als hij dan vragen stelt kan het soms zijn dat ik ook nog antwoord.
Soms hoor ik de volgende dag dan van hem wat ik nu weer heb gedroomd of waar ik op reageerde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: