Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Links, sinister in het latijn, heeft een negatieve klank, waarom?

Ik bedoel dus vooral waarom hebben de Romeinen die negatieve relatie gelegd?

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

sinister is links...
iedereen moet als het even kan rechts zijn met schrijven en andere zaken..

dus iedereen die anders is, is potentieel vreemd en gevaarlijk...
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wie zegt dat de Romeinen die negatieve relatie hebben gelegd?

Toegevoegd op 26-04-2009 00:21:29
Heb wel een theorie. In de tijd van de romeinen droeg je vaak een olielamp in een hand en tastte je met je andere hand waar je liep. Omdat de meeste romeinen, net als wij rechtshandig waren, werd de linkerhand die de duisternis aftastte de hand van het donker genoemd.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Het woord sinister komt van het Latijnse woord voor links. De negatieve klank van sinister is inderdaad duister. Links is sinister, links is linke soep, links heeft twee linkerhanden en dat terwijl rechts het bij het rechte eind heeft en op het rechte pad blijft. In bijna de hele wereld is de rechterhand de schone schrijf hand, en de linkerhand is de hand waarmee je na wc-bezoek je achterste schoon maakt. De negatieve relatie zou natuurlijk ook in de loop der jaren eraan kunnen zijn gegeven. Hedendaags word er ook wel eens beweerd dat linksgerichte mensen relatief kunstzinnig zijn. Is naar mijn mening dus niet negatief. Dus of de Romeinen het negatieve eraan hebben gegeven zou ik niet weten. Betwijfel het eerder.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Heel simpel. Met de linkerhand kun je je niet goed verdedigen, de meeste mensen zijn rechts. In de heraldiek werd die kant al tijdens de Romeinen aangeduid als de 'ongelukkige' kant, daar ben je het meest kwetsbaar.
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing