Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil één familielid savonds niet op mijn verjaardag, hoe kan ik hem dat duidelijk maken?

Mijn familielid is 's avonds niet erg gezellig, andere wel. Dit komt deels ook om teveel alcohol. Nu wil ik hem dit jaar niet voor de avond uitnodigen, maar ik weet niet hoe ik dit duidelijk kan maken.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het is belangrijk om duidelijk te zijn en op een tactvolle manier te communiceren met je familielid over deze beslissing. Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen:

Wees direct: Het is het beste om direct en oprecht te zijn en de situatie te bespreken met je familielid.

Geef een reden: Leg uit waarom je deze beslissing hebt genomen, bijvoorbeeld omdat je zorgen hebt over hoe teveel alcoholgebruik de sfeer op je verjaardag kan beïnvloeden.

Blijf beleefd: Houd altijd rekening met de gevoelens van anderen en blijf beleefd en respectvol tijdens het gesprek.

Bied alternatieven aan: Als mogelijk, kun je een alternatieve activiteit voorstellen voor die avond, bijvoorbeeld een daguitje of een lunchafspraak.

Luister naar hun reactie: Geef je familielid de ruimte om te reageren en luister naar hun reactie.

Door op deze manier te communiceren, kun je een duidelijke en respectvolle oplossing vinden die werkt voor zowel jou als je familielid.
2 jaar geleden
Je kunt bijvoorbeeld vertellen dat je op die avond met een specifiek groepje het wilt vieren. Omdat die bijvoorbeeld allemaal goed met elkaar klikken. Je kunt vertellen dat je je verjaardag met hem een andere keer wilt vieren, dat hij een andere keer langs mag komen voor een gebakje bijvoorbeeld
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing