Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voorwerp? een granaat?

Wij hebben tijdens de verbouwing van ons huis een verdacht voorwerp gevonden. Het is een metale bal van ongeveer 7 cm met een gat erin. Kan iemand ons vertellen wat dit is, en wat wij ermee moeten? Is dit een granaat?

Picture for question
een jaar geleden
in: Overig
1.5K
jc54
een jaar geleden
Wat het wél is kan ik zo niet zien, maar in elk geval géén granaat.
Inekez1
een jaar geleden
Het is inderdaad geen granaat. Misschien een oude deurknop? Of een sierbol voor op een hekwerk? Of een onderdeel van een machine die gebruikt is bij de bouw?
EKeij
een jaar geleden
Wijzelf dachten dat het misschien een handgranaat kon zijn uit de 16e tot 18e eeuw. Kan dit kloppen? Zie link: https://legermuseum.wordpress.com/tag/handgranaat/
Inekez1
een jaar geleden
Daar lijkt het inderdaad wel op. Ik dacht bij je vraag meer aan een handgranaat van na 1900 en daar lijkt het niet op. Neem eens contact op met dat museum, daar werken blijkbaar mensen die er meer verstand van hebben dan wij op goeievraag.
EKeij
een jaar geleden
Yes zal ik doen, bedankt voor de hulp!
Bordensteker
een jaar geleden
Net als Inekez1 had ik bij het woord ‘granaat’ eerst iets anders voor ogen. Maar aan de hand van de beschrijving en foto van het Legermuseum ben ik gaan zoeken op de woorden medieval hand grenade. Daarbij vond ik eerst weer vooral allerlei nieuwere uitvoeringen, maar óók eentje die wél redelijk op die van u lijkt. Als u deze link opent: https://www.catawiki.com/nl/l/14663071-iron-post-medieval-hand-grenade-diam-75-mm en wél even op de cookies-vraag een passend antwoord geeft, blijkt dat dit een reeds eerder geveild kavel is. Maar u kunt dan alsnog klikken op “Bekijk kavel”, en dan krijgt u hem toch in 4 nette foto’s te zien: een minder ver door de tijd aangevreten handgranaat van ongeveer dezelfde grootte als die van u. Ik zou hem nog niet zonder overleg gaan schoonmaken; misschien is de conditie ‘zoals aangetroffen’ relevanter voor een expert.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding