Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is voogdij/gezag net zo goed geregeld via rechtspraak als via een testament opgesteld bij een nota?

Alleenstaande moeder met een dochter van nu 15 maanden.
Verder geen nabestaanden die voor mijn dochter zouden kunnen zorgen, indien ik overlijd.
Vader bekend maar door toen der tijd keuzes, de kleine niet erkent.
Voogdijschap nu geregeld via rechtspraak.nl en mijn beste vriendin aangewezen, met haar toestemming natuurlijk.
Zij was ook bij de bevalling.

Nu wil ik toch de vader ook als voogd / gezag laten registreren maar die hoge kosten bij een notaris a 619 euro, hoe moeilijk ook, houden mij wel erg tegen eerlijk gezegd.

Is het net zo goed, rechtsgeldig geregeld als ik 2 voogden laat registreren bij Rechtspraak of moet ik echt naar een notaris voor een heel testament op te laten stellen?

2 jaar geleden
in: Overig
1.3K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Ik ben geen expert !!! Maar volgens mij zijn het 2 verschillende dingen:
- Het registreren als voogd/gezag van de vader gaat onmiddellijk in (je moet het gezag over je dochter dus al bij leven delen)
- De voogd-via-testament wordt pas actief ná je overlijden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Mocht de vader gezag krijgen over je dochter dan zal hij ook de voogdij krijgen bij je overlijden en niet je vriendin. Pas als beide ouders overleden zijn, dan pas gaat je testament een rol spelen.
erotisi
2 jaar geleden
De kosten van 619 zijn wel heel hoog. En vergeet niet dat bij de rechtbank weer advocaatkosten meespelen (naast griffierechten). Zie bijlage voor verschillen en kosten:
https://www.justnotarissen.nl/site/voogdijbenoeming#:~:text=Met%20een%20voogdijbenoeming%20legt%20u,het%20gezagsregister%20bij%20de%20rechtbank.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Beide procedures zijn gelijk. Zie de link, waar duidelijk staat:
"Wilt u een voogd aanwijzen? U kunt dat laten vastleggen in uw testament of in het gezagsregister. Heeft u beide gedaan? Dan geldt de laatste aanwijzing."
Maar deze aanwijzing is vziw niet-bindend (de rechter kan dus anders beslissen), en geldt pas als jij overlijdt.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Witteroos
2 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie. Ik kon geen duimpje geven omdat ik geen niveau 2 ben. Maar bedankt voor de link en informatie. Mvg

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding