Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als verzender ben ik dan verplicht extra portokosten te betalen?

Beste,

Ik heb als verzender een portokaartje gekregen.
Mijn pakketje heb ik gewogen met een normale keukenweegschaal en woog tijdens mijn weging 98 gr. Hierom heb ik voor 2,88 aan postzegels geplakt.

Ik krijg nu een portokaartje dat ik 3,84 moet betalen + de 2,88 als administratiekosten.

Dit vind ik zelf een beetje oplichterij aangezien het gewicht naar mijn mening gewoon onder de 100gr is. En dat ik niet eens het verschil moet betalen maar 3,84 extra.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Overig
2.1K
SentWierda
2 jaar geleden
Heeft PostNL gemeld wat het exacte gewicht was?
Zo niet, maak dan nog een keer hetzelfde pakketje en laat het wegen bij een PostNL punt. Dat biedt zekerheid.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Dit gebeurt vaker. Je kunt bezwaar maken, en melden dat het pakketje volgens jou geen 100 gram woog. Als je echt te weinig zou hebben geplakt krijg je een "boete" - administratiekosten - maar dat is niet terecht als er volgens jou wél genoeg porto op zat.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ik zou het helemaal niet betalen. Ze kunnen het wat mij betreft lekker zelf betalen, ze hebben geld zat door het uitzuigen van de bezorgers.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik vrees van wel. Als PostNL heeft gewogen dat je brief zwaarder is, zal je keukenweegschaal minder nauwkeurig zijn.
Je kunt natuurlijk bezwaar maken:
https://www.postnl.nl/klantenservice/portokosten/bezwaar-maken/
(Lees meer...)
Toegevoegd op 12 oktober 2022 14:01: tekst
SimonV
2 jaar geleden
De verzender betaalt de strafporto als de verzender tenminste bekend is. Is de verzender niet bekend dan krijgt de geadresseerde de strafporto.
Ik zelf houd bij het verzenden van pakketjes altijd rekening met een kleine afwijking bij het wegen en plak liever een extra postzegel bij dan dat ik strafporto krijg. Weegschalen zijn nu eenmaal niet altijd 100% nauwkeurig.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
Kijk hier: https://www.postnl.nl/ontvangen/post-ontvangen/portokosten-bij-onderfrankering/

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding