Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar kan je vinden van wie de fotos zijn die op sigaretten pakjes staan?

Het gaat mij dan vooral om 1 specifieke foto waar ik 99% zeker van ben dat het om mijn overleden vader gaat. Weet tevens ook dat hij daar nooit geen toestemming voor heeft gegeven.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Die gegevens zijn niet openbaar. Je zou hier een klacht kunnen indienen:
https://european-union.europa.eu/contact-eu/make-complaint_en
De kans bestaat dat het inderdaad om je overleden vader gaat.

Een weduwnaar in Italië heeft beweerd dat hij zijn overleden vrouw herkende op de gezondheidswaarschuwing van een sigarettenpakje. Zijn advocaat zei in een interview met de Italiaanse krant la Repubblica dat de man 100 miljoen euro schadevergoeding eiste.
Er zijn verschillende soortgelijke claims geweest die door lokale media in heel Europa werden behandeld. The Mirror interviewde een vrouw die beweerde dat een van de foto’s op het sigarettendoosje haar vader was. Een man in Duitsland beweerde dat dezelfde foto hem liet zien en twee Italianen beweerden ook het onderwerp te zijn van de man op de foto.
De gezondheidswaarschuwingen op sigarettendoosjes in de Europese Unie komen uit een fotobibliotheek van de Europese Commissie. Alle foto's zijn openbaar toegankelijk en identiek voor alle sigarettenmerken.
De gecombineerde tekst- en fotowaarschuwingen komen uit een bibliotheek die 42 afbeeldingen bevat, verdeeld over drie sets. De sets worden jaarlijks gerouleerd om "het slijtage-effect van de waarschuwingen te minimaliseren".

“Alle personen die op de foto’s zijn afgebeeld, werden geïnformeerd dat deze zouden worden gebruikt als onderdeel van de EU-fotobibliotheek en ze ondertekenden voor toestemming voor dit doel”, vermeldt de factsheet van de Commissie over dit onderwerp.
De foto's zijn afkomstig van "externe contractanten" die 8.000 mensen fotografeerden in 10 verschillende EU-landen.
SimonV
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing