Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan ik doen/zijn mijn rechten als mijn buurman de mandelige schutting zonder afspraak vervangt.?

Wij hebben een mandelige schutting. (Hij staat dus op de erfgrens)
Nu zijn wij op vakantie geweest en heeft de buurman zomaar de schutting vervangen. Mijn huidige schutting vond ik erg mooi, maar deze nieuwe schutting is afschuwelijk. Wat kan ik doen? Welke rechten heb ik? Kan ik schadevergoeding krijgen of nóg beter, kan ik vorderen dat de oude schutting terug komt?

2 jaar geleden
in: Overig
tinus1969
2 jaar geleden
Heb je al met je buurman over die schutting gepraat? Gevraagd waarom hij dat heeft gedaan? Hoe vaak heb je het afgelopen jaar sowieso met hem gepraat?
Thecis
2 jaar geleden
Heeft hij kosten gerekend voor de nieuwe schutting?
Castle
2 jaar geleden
Je mag zelf iets aanbrengen aan jouw kant van de schutting als je wilt. Waarom heeft de buurman niet overlegd?
syl282
2 jaar geleden
De buurman heeft kosten voor eigen rekening genomen. Echter, hadden wij een prachtige schutting met een klimop. Nu staat er een zwart exemplaar. Dit vind ik zelf niet mooi. Ik heb nog niet met de buurman gepraat. Ik wil geen conflict. Verder heb ik geen idee waarom de buurman niet heeft overlegd
Thecis
2 jaar geleden
De reden dat ik het vraag is kmdat het om gemeenschappelijke grond staat. Dan worden de kosten o.h.a. gedeeld. Maar dan hebben ook beiden zeggenschap.
Je kan er overigens ook nog klimop tegenaan plaatsen. Met 2 a 3 jaar zit de schutting dan weer helemaal vol.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Alleen al de klimop kan voor de buurman reden geweest zijn om het ding weg te halen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Dit is een onrechtmatige daad van je buurman. De schutting die er stond was gezamenlijk eigendom, en zonder je toestemming had hij die niet mogen afbreken (en vernietigen?).
Je kunt dus vorderen dat de situatie in de oude staat wordt hersteld.
Of zo'n eis succesvol is? Mogelijk/ waarschijnlijk niet, en de sfeer is per definitie verpieterd.
Zijn verweer kan/zal zijn dat er nu een mooie nieuwe schutting staat, en je dus helemaal geen schade hebt. Dat is een kwestie van smaak, waar je niet makkelijk uit komt.
Als de oude schutting is verzaagd en/of naar de stort gebracht zal hij ook stellen dat het feitelijk onmogelijk is die terug te plaatsen.
Oftewel: recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende zaken. Je krijg ruzie met je buren, procederen kost geld, en of je het wint bij de rechter is nog maar de vraag. Die past ook (gelukkig, in de meeste gevallen) niet blind de rechtsregels toe, maar zoekt naar wat er in haar/zijn ogen billijk is.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: