Waarom moet ik alles uitleggen?
Ik moet altijd mijn latijn in mensen steken, en ik word daar echt verschrikkelijk moe en ook kwaad van. Mensen geven mij dikwijls het gevoel dat ik niet van de slimste ben, en ik heb ook jarenlang geloofd dat ik dom was, daarom dat ik zo kwaad kan worden dat uitgerekend ik iets moet uitleggen, waar eigenlijk niks aan uit te leggen valt.sommige dingen zijn zo logisch dat het al moeilijk word er een uitleg aan te geven, soms pieker ik me kapot van "hoe kan ik het zeggen zodat ze het zouden begrijpen" ik kan daar echt van wakker liggen en erg verstrooid van worden. Zijn er nog mensen die dit ook hebben of hadden? Hoe leer ik mijn geduld te bewaren?
Is misschien je probleem, dat je uitleg verzandt in algemeenheden?
Zou het helpen om je vragen, en wat je wil uitleggen, heel concrete te maken? Met voorbeelden? Kun je zelf nog een recent voorbeeld geven van een situatie waarbij iemand je niet begreep, waarbij je ook vertelt wat je eigenlijk wilde uitleggen?
Ik steek mijn pinpas in de pinautomaat en dat ding reageert niet. Er gebeurt niets. Zwart scherm. Ik stap weer in en mijn man kijkt verbaasd. "Wat is er?" Vraagt hij. En ik zeg "Hij doet het niet." Hij: "Hoezo hij doet het niet?" Ik nog een keer "Hij werkt niet, hij doet het niet." Dus hij zegt "Hoezo niet?" Ik klap. "Weet ik veel, ik ben geen monteur. Hij doet het niet." Waarop hij wil uitstappen en kijken wat er is.
Op dat moment vind ik dat ik voldoende informatie heb gegeven. Als ik gezegd had: "Hij pakt mijn pasje niet." Had hij waarschijnlijk gevraagd: "Waarom niet." Als ik gezegd had "Het scherm blijft zwart." Had hij gereageerd met "Hoezo dan?" Dus ik zei tegen hem "Dat ding is stuk en dat is voldoende informatie." Waarop hij zegt: "Dus nu ga jij bepalen voor mij, wanneer ik voldoende informatie heb om een verhaal compleet te maken in mijn hoofd?"
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.