Wat kunnen we doen tegen buren die hun tuin vol hondenpoep niet opruimen en wat bij ons de tuin in spoelt?
Meest belangrijk het betreft eigen woningen. Bij de buren ligt zonder overdrijven letterlijk per tuintegel 5 drollen dus reken maar uit 14 x 4, 5 meter x 5 drollen. Al ruim een half jaar ruimt men niets op. Ja, paar weken geleden tot 1,5 meter uit de gevel. Maar niet door het letterlijk op te ruimen maar met de tuinslang weg te spoelen. De tuin ligt hoger dan onze tuin dus al dat water met uitwerpselen spoelen dus onze tuin in en dat is echt zo enorm ranzig. Plus wij hebben ook honden. Eerlijk is eerlijk ook die doen wel eens wat in de tuin maar regel bij ons is meteen hup echt met stoffer en blik opruimen.
Maar wat kan je hier nu tegen doen? Inmiddels heeft onze, dierenarts aangegeven dat hoe langer zij dit laten liggen hoe groter niet alleen de stankoverlast maar ook kans op ziekten voor onze honden. Immers al dat water vol honden uitwerpselen spoelt men onze tuin in waar vervolgens onze honden doorheen lopen. Maar ook in onze grond trekt.
Praten heeft geen zin. Dat is al zo vaak getracht te doen. Zij leven zoals ze willen en het is hun tuin waar ze zelf bas over zijn. Eventuele overlast is ons probleem en mocht het weg gespoelde water in onze tuin een probleem zijn dan is dat ons probleem. Moesten we maar voor goede afvoer zorgen.
Dus met de handen in het haar vraag ik me af wat kunnen we hier tegen doen?
Mag ik als bewijs bijv een foto maken van de overlast? Want zodra ween instantie zal zeggen dat ze komen. Spoelen ze het zsm weg.
Een wandje plaatsen dat is nog wel een oplossing. Zat zelf al aan een goot te denken die al het water aan de zijkanten ook meteen afvoerd. Een knokploeg tja dat is in Nederland en meeste andere landen toch wel verboden (ook jeuken uiteraard ook mijn handen soms). Dit soort zaken moeten gewoon opgelost worden. Een huurder zou met reeds bestaande dossier al weg zijn. Maar koopwoning is helaas extreem beschermd. Maar ook dat kent grenzen. Beter is dat dergelijke buren leren dat gedrag consequenties heeft en hulp krijgen. Ook ik vind vervelend steeds melding te moeten maken. Echter is het nu eenmaal geven en nemen wanneer je directe buren bent. En niet alleen maar denken dat je alles kan, mag en letterlijk tegen iedereen gaat zeggen dat niemand je iets kan en zal maken. Dus daarom ook mijn vraag hier over wat te doen en wat evt je rechten zijn. Want in NL is recht hebben nooit ook recht krijgen ook al is zo duidelijk als wat.
https://www.dierenbescherming.nl/wat-wij-doen/ons-werk/dierenleed-bestrijden/inspectiewerk
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.