Hoe krijg ik mijn eigen bijdrage voor advocaat lichte civiel toevoeging terug na winnen zaak?
Ik heb een rechtzaak gewonnen tegen de gemeente.
Ik heb daarvoor twee keer mijn eigen bijdrage moeten betalen van 77,- per keer en griffiekosten, en nu zegt mijn advocaat dat ik die twee keer 77,- niet terug krijg. Hoe zit dat nu? Het was een zaak wat weinig geld opleverde 370,- ongeveer (voor individuele inkomenstoeslag) . En het staat niet echt op het internet aangegeven of ik daar recht op heb. Ik heb hiervoor geen bijzondere bijstand gehad. Dat weet mijn advocaat ook.
Met vriendelijke groet.
Een rechtszaak tegen een gemeente is een bestuursrechtzaak waarbij de procedure niet gelijk is aan de procedure die gebruikelijk is bij een civiele rechtszaak.
Zijn er twee verschillende zaken behandeld tijdens hetzelfde proces.
Wat staat er precies in de schriftelijke uitspraak? Zonder de details te kennen is het niet mogelijk er iets zinnigs over te zeggen.
https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Kosten-rechtszaak/Griffierecht/Paginas/Griffierecht-bestuursrecht.aspx
Vernietigt het bestreden besluit
Bepaalt dat verweerder binnen zes weken na deze uitspraak een nieuw besluit neemt op dit bezwaar na inachtneming van deze uitspraak
Bepaalt dat verweerder aan eiser betaalde griffierecht vergoed
Veroordeelt verweerder in de proceskosten van eiser tot een bedrag van (€)..
De Raad brengt een eventuele proceskostenvergoeding voor de salariskosten van de advocaat altijd in mindering op de vergoeding aan de advocaat. Op het aanvraagformulier voor de gesubsidieerde rechtsbijstand is een verklaring opgenomen dat u ermee bekend bent dat u het recht op de ontvangst van de proceskostenvergoeding overdraagt aan de advocaat.https://www.rechtsbijstand.nl/over-mediation-en-rechtsbijstand/hoeveel-moet-ik-zelf-betalen/andere-kosten
Ik neem toch aan dat dat in de proceskosten zit?
De eigen bijdrage krijg je dan terug van de gemeente niet van je advocaat of van de tegenpartij.
Ik ben verhuist en woon niet meer in diezelfde gemeente.
Ik had bijzondere bijstand aangevraagd de eerste keer maar dat moest binnen twee weken waarschijnlijk al binnen zijn terwijl ik de factuur nog niet binnen had dus daarom is die afgewezen ik meende er langer voor te hebben namelijk zes of acht weken.
Dus heb geen bijzondere bijstand gekregen.
- De rechtbank veroordeelt verweerder in de door eiser gemaakte proceskosten. Deze kosten stelt de rechtbank op grond van het Besluit proceskosten bestuursrecht vast op € …… (x punt voor het indienen van het beroepschrift en x punt voor het verschijnen ter zitting met een waarde per punt van € … en een wegingsfactor x). -
Het is een standaardzin die afhankelijk van de zwaarte van het proces wordt aangepast.
In de volgende situaties wordt er in principe geen bijzondere bijstand verleend door de gemeente:
a. de kosten van rechtsbijstand zijn niet noodzakelijk omdat er ook gebruik had kunnen worden gemaakt van de gratis adviezen van het Juridisch Loket.
b. voor het voeren van een bestuursrechtelijke procedure is het inschakelen van een advocaat niet verplicht. Met een machtiging mag iedereen voor u het woord voeren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.