Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is degene die dingen binnen een erfenis afhandelt automatisch executeur?

Mijn tante is degene die over de contacten en afhandeling gaat van mijn overleden vader. Volgens haar is zij niet benoemd als executeur in het testament en handelt zij alleen als contactpersoon. Is zij, door de afhandeling van goederen, toch executeur?

6 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Nee een executeur kan alleen bij testament zijn vastgelegd, de handelingen die zij verricht maakt haar niet tot executeur dus.
erotisi
6 jaar geleden
Nee. Een executeur wordt benoemd in een testament.

Maar niet iedereen laat een testament opmaken. In zo'n geval is het toch erg handig als iemand namens de erfgenamen van alles wil regelen. Die persoon kan dan als gevolmachtigde worden opgenomen in een verklaring van erfrecht die de notaris opstelt, als de erfgenamen hiermee akkoord gaan. (Denk aan contact met de bank of verkoop van een huis.) In feite vervult die persoon dan een zelfde rol als de executeur die al bij testament benoemd was.
6 jaar geleden
Contactpersoon met wie? En namens wie?
De erfgenamen zijn gezamenlijk verplicht de erfenis af te handelen. Ze kunnen elk detail bespreken, ook kunnen ze er voor kiezen om een van hen of een buitenstaander (en dat hoeft helemaal geen notaris te zijn, die kost een berg geld) aan te wijzen daarvoor. Als een van de erfgenamen die taak op zich neemt, en de andere stemmen daar stilzwijgend mee in, dan is hij/zij de executeur testamentair. Zonder schriftelijke machtiging van de anderen is het in principe niet mogelijk rechtshandelingen te verrichten, maar als het over niet te grote zaken gaat (bijvoorbeeld verkopen van een woning of het opnemen van banktegoeden) bekreunt niemand zich daarom.
Ik veronderstel dat je tante geen erfgenaam is, dus zij heeft zich zonder nadrukkelijk verzoek nergens mee te bemoeien.
Een tip: maak vooraf goede afspraken. Achteraf kan dat niet, en leidt het meestal tot ongenoegen of zelfs ruzie.
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing