Hoeveel van de 84 grijze individuen van de F2 zullen er, naar verwachting, heterozygoot zijn?
Beste lezers,
Morgen heb ik een tentamen biologie en nu ben ik dus bezig met oefenvragen van Biologiepagina. Echter snap ik niet hoe ze aan het antwoord zijn gekomen, en er staat ook geen uitleg bij. Wie van jullie kan het me uitleggen?
Vraag; Een fruitvlieg met een zwart lichaam wordt gekruist met een fruitvlieg met een grijs lichaam. Alle individuen van de F1 zijn grijs. Deze F1-individuen worden onderling gepaard.
Van de 113 individuen van de F2 zijn er 84 grijs en 29 zwart.
Hoeveel van de 84 grijze individuen van de F2 zullen er, naar verwachting, heterozygoot zijn?
----
Antwoord = 56
Dus die 29 zullen homozygoot zwart zijn.
De 84 grijzen kunnen bijvoorbeeld ofwel allemaal grijs/grijs (homo) of grijs/zwart (hetero), ofwel daar tussen in, dus ieder 42.
Maar statisch gezien is een evenredig deel beter dus neem je 113/84 x 42= 56,5 Want: F2
grijsgrijs x grijszwart= homo grijs of hetero grijs of
grijsgrijs x grijsgrijs= homo grijs
grijszwart x grijszwart=homo grijs of hetero grijs
of homo zwart
1/6 is zwart 2/6 is hetero grijs en 3/6 is homo grijs Dat wil zeggen dat de helft van de 113 homozygoot grijs is dus 56 Dus lijkt het antwoord dat gegeven is niet te kloppen. Want heterozygoot grijs zijn 2/6 x 113= 38. En 1/6 x 113= 19
grijsgrijs doet in F2 natuurlijk niet mee en dus krijg je: grijszwart x grijszwart= grijsgrijs of grijszwart of zwartgrijs. En hiervan is 2/3 hetero grijs van de 84 is 56
Je vindt daar een duidelijke uitleg.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.