Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel van de 84 grijze individuen van de F2 zullen er, naar verwachting, heterozygoot zijn?

Beste lezers,

Morgen heb ik een tentamen biologie en nu ben ik dus bezig met oefenvragen van Biologiepagina. Echter snap ik niet hoe ze aan het antwoord zijn gekomen, en er staat ook geen uitleg bij. Wie van jullie kan het me uitleggen?

Vraag; Een fruitvlieg met een zwart lichaam wordt gekruist met een fruitvlieg met een grijs lichaam. Alle individuen van de F1 zijn grijs. Deze F1-individuen worden onderling gepaard.
Van de 113 individuen van de F2 zijn er 84 grijs en 29 zwart.

Hoeveel van de 84 grijze individuen van de F2 zullen er, naar verwachting, heterozygoot zijn?
----
Antwoord = 56

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Alle individuen van de F1 zijn grijs(dominant), een aangezien een van de ouders zwart (recessief) is en dus het genotype aa bezit, hebben alle nakomelingen het genotype Aa.
Als je dan Aa x Aa doet zul je het volgende krijgen:
F2
A a
A AA Aa
a Aa aa
Als je dan kijkt hoeveel individuen grijs zijn dan zijn dit de fruitvliegjes met genotype Aa of AA, aa is zwart en telt dus niet mee!
Dan zie je dat twee derde het genotype Aa heeft. Twee derde van de 84 grijze vliegjes heeft dus een heterozygoot genotype, als je dat uitrekent: 84x2/3= 56
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing