Hoe vertel ik mijn ouders dat ik autisme heb?
Voor mij is dat een zeer moeilijke stap waar ik al lang tegenop kijk; mede omdat er thuis regelmatig gezegd is dat je je geen dingen moet laten aanpraten en omdat labels zoals ADHD onzin worden gevonden. Ik heb al wel besloten _dat_ ik het ga vertellen. (Mijn ouders hebben inmiddels de pensioenleeftijd bereikt.)
Meestal is het andersom: thuis wordt geconstateerd dat het kind 'anders is'; en wordt er dan onderzoek gedaan. In mijn geval is er na vele jaren op het werk opdracht gekomen onderzoek te laten doen vanwege o.a. mijn mindere prestaties t.o.v. ander personeel. Waar uiteindelijk uit kwam dat ik een 'stoornis in het autistische spectrum' heb. Er zijn volgens mij weinig mensen van mijn leeftijd die dat nog ontdekken. Zo'n 1 op de 100 mensen heeft zo'n stoornis.
De behandelaar raadt aan het eerst - alleen - thuis te vertellen, waarna er waarschijnlijk een gesprek met een deskundige (+ ouders en ik) zal volgen.
Wil je je eerst inlezen over kenmerken van iemand met autisme: www.autiweg.nl/dram/SPT.pdf
Graag zie ik veel antwoorden, zodat er misschien eerder een rode lijn te zien valt.
mag je blij zijn dat je dat nog aan je ouders kan vertellen.
Ik stuur een PM.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.