Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan ik een Nederlandse of Belgische spreek partner te vinden?

Ik will mijn nederlandse taal niet vergeten, en daarum will ik met iemand af en toe via Skype even praten. Ik zoek geen „partner”, ik ben 36, gehuwd, ik heb een kindje. Ik ben a wijn maker en ik will zomaar even praten over de wijn, sport, werken, enz. en over dagelijkse dingen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
956

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Wat leuk dat je het niet wilt vergeten!
Ik heb een familielid, dat al langer in het buitenland woont dan in totaal in Nederland en nog prima Nederlands spreekt. Ik weet derhalve dat het kan.

Een manier om het een beetje bij te houden is bijvoorbeeld je kind[eren] dagelijks voor te lezen uit een Nederlands boek, Annie M.G. Schmidt [alles] , Pinkeltje en te beginnen met Nijntje? ;-) en eventueel tegelijkertijd tweetalig op te voeden. Het is maar een idee; het bevordert wel de contacten met oudere Nederlandse familie.

Ik weet dat er ook in het buitenland , bijv. in de U.S.A. en Australië, 'Nederlandse verenigingen' zijn. Hier komen mensen samen om de typisch Nederlandse dingen te bespreken, Nederlands nieuws te horen, nieuwtjes over het Koningshuis te horen, [vroeger Koninginnedag en nu] Koningsdag en Sinterklaas te vieren en nog veel meer. Ook weet ik dat er in "Dutch retirement homes" veel mensen wonen die terugvallen op hun 'eigen' taal. Deze mensen snakken naar gesprekken met mensen die HUN taal, hun EERSTE taal spreken.

Ergo : geen idee @sabie waar je precies woont nu, maar er zijn dus mogelijkheden ook in het buitenland.

Overigens, nog een mogelijkheid is de "Dutch Store", waar stroopwafels en pepernoten [en niet te vergeten onze heerlijke kroketten en bitterballen, een onbekende traktatie overzee] te koop zijn. Hier is het een komen en gaan van mensen van Nederlandse herkomst. Degene die je moet hebben, is natuurlijk van de oudere generatie, althans afhankelijk van de datum van emigratie ; wellicht is een kleine memo aan de muur gepind een opening naar meer?

In de Dutch Store, maar misschien ook in goede bibliotheken, zijn Nederlandse films op video/ dvd te huur. Ook een manier om 'bij' te blijven :-)

Succes!

Toegevoegd na 22 minuten:
Antwoord :
-In een verzorgingscentrum/bejaardenhuis/retirement home vind je oude mensen die terugvallen op hun eerste, eigen taal. Zij zouden heel erg blij zijn met aanspraak in het Nederlands.
-Ook via een Dutch Store zijn mensen te bereiken, veelal van de oudere generatie, die het nog beter spreken en ook de tijd hiervoor kunnen vinden.
-Stuur mij een pb, misschien is er nog een andere manier om je te helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding