Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Baas tekent routebeschrijving, vervolgens neem ik dat kladje mee en een maand later word ik beticht van diefstal. Kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
964
Erna55
8 jaar geleden
Hoe is de aanklacht geformuleerd ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor de "diefstal" van een routebeschrijving?
Ivana
8 jaar geleden
Een kladje wat speciaal voor jou was vervaardigd? Kan toch nooit diefstal zijn ???
Cryofiel
8 jaar geleden
Ligt eraan of het kladje misschien ter inzage had moeten blijven voor iedereen die naar diezelfe bestemming wil.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wie doet er tegenwoordig nog aan routebeschrijving? Adres opgeven is toch voldoende met alle GPS-apparaten tegenwoordig?
Amadea
8 jaar geleden
Er staat niet in de vraag dat de diefstal te maken zou hebben met het meegenomen kladje. Wellicht heeft vraagsteller iets anders van zijn bedrijf ontvreemd?
Erna55
8 jaar geleden
Hoe is de beschuldiging geformuleerd ?
Heb je daar een brief van gekregen ?
kierkegaard47
8 jaar geleden
@Amadea, Strikt genomen heb je gelijk, het staat er niet. Maar hoe zou het anders bedoeld kùnnen zijn? Iets als: "laat ik eerst even een feit vermelden dat er helemaal niets mee te maken heeft, zodat iedereen denkt dat het om een papiertje gaat, terwijl ik feitelijk beschuldigd ben van het jatten van 10 toner-cartridges", ofzo ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kierkegaard47 'vind ik leuk'

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Diefstal is een strafrechtelijk delict dat bestaat uit het op onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Diefstal

Afhankelijk van de omstandigheden en naar de letter gelezen kán er inderdaad sprake zijn van diefstal.

Je verwijzing naar 'baas' lijkt te suggereren dat deze 'diefstal' je (gerechtelijke) problemen op het werk oplevert.

Maak je geen zorgen !

Tenzij:
- Je uitdrukkelijk tegen zijn wens in bent gegaan
- Hij op waardevol papier heeft geschreven
- Of dat de routebeschrijving een andere heel waardevolle eigenschap bezit

Zal geen rechter dit accepteren als 'diefstal'. Laat staan als reden voor ontslag o.i.d.

De reden is dat een kladje van een routebeschrijving over het algemeen is bedoeld voor eenmalig gebruik voor de gene waarvoor het is getekend. Bovendien is een route beschrijving over het algemeen alleen van praktisch nut wanneer men het mee neemt.

Het is dus heel aannemelijk te maken dat je dacht dat de routebeschrijving juist bedóeld was om mee te nemen. Dan is het dus geen diefstal, maar een misverstand.

Eventueel zou je schade moeten vergoeden, maar in het geval van een kladje zal die waarde en daarmee ook de te vergoeden schade nihil zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vind het een mooi antwoord. Betichten van iets kan altijd. Heeft de baas een maand naar het kladje gezocht? Lag het kladje in de bureaula van de baas? Was het een kladje van bladgoud?
Ik vind het een lachwekkend probleem.
tinus1969
8 jaar geleden
Eén kanttekening: Ruzie hierover = verstoorde arbeidsverhouding = ontslag. Met flinke ontslagvergoeding, dat wel.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding