Hoe wordt je beter in uitleggen?
Ik snap dingen heel erg snel, en dan vragen mensen of ik het hen kan uitleggen zodat zij het ook snappen. Maar dat is dus het probleem bij mij, ik probeer het wel uit te leggen, maar degene aan wie ik het uitleg, snapt mijn uitleg niet. Heeft iemand tips over hoe ik beter leeg uitleggen?
Een vergelijking vinden voor het probleem.
Niet alleen blijven praten, pak er pen en papier bij en teken het uit.
Kijk een filmpje op YT van iemand die het uitlegt, dan snapt de ander het misschien nog niet, maar geeft jou weer een nieuwe methode om het probleem duidelijk te maken (of beter de oplossing).
Laat het ze zelf oplossen tot het punt waar ze stranden. (Misschien ben jij stap 4 aan het verduidelijken (de enige stap waarvan jij denkt dat iemand er moeite mee kan hebben), terwijl ze stap 2 al niet begrijpen.) Als het wiskunde is, maak cijfers van de letters.
De kennis waar je het over hebt is niet alleen dom, maar ook slecht. Ik ben althans behoorlijk wantrouwend als het begrip alleen voor het eigen voordeel dient. De combinatie van domheid en slechtheid is bijzonder taai. De ander WIL je dan ook niet begrijpen en daar helpt geen moedertje lief aan. In het algemeen is het waar dat je pas kunt zeggen als je iets begrijpt als je het aan een ander uit kunt leggen. Alles daarvóór is hoogstens intuïtie, maar geen daadwerkelijk begrip.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.