Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe haal je eetstoornissen uit de taboesfeer?

Ik ben een aantal jaren geleden anorectisch geweest en inmiddels ben ik daar voluit overheen gegroeid. Maar de periode toen heb ik als vreselijk ervaren. Mijn moeder toonde ook geen enkel begrip, integendeel: ze vertelde het aan iedereen door om te zorgen dat ik een nóg groter schaamtegevoel kreeg! Als ik daar nog aan denk, krijg ik extreme haatgevoelens en heb ik echt zin om haar iets vreselijks aan te doen ofzo!
Maar waarom ik deze vraag stel, is dus omdat er nu in 2016 nog steeds zoveel mensen zijn die totaal geen begrip hebben voor eetstoornissen. Zij denken ook dat het mensen die eraan lijden, alleen maar gaat om het schoonheidsideaal. Maar (bijna) altijd spelen er ook nog andere dingen mee. Hoe kan ik dit soort ziektes uit de taboesfeer halen? Ik weet dat er al heel veel websites over zijn enzo, maar daar kijken de meeste mensen niet naar. Wat zal dan wél helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Een taboe is iets waarover niet gesproken "mag" worden. Wat dat betreft was je moeder dus al bezig om het uit de taboesfeer te halen. Je haalt iets uit de taboesfeer door er juist wel over te praten. Zo krijg je ook meer begrip voor je situatie.
9 jaar geleden
Iets uit de taboesfeer halen kan niemand in zijn eentje. Je bent niet de enige die met eetstoornissen te kampen heeft en pas wanneer je het van dichtbij meemaakt krijg je enig besef van de ellende die het met zich meebrengt. Als mensen werkelijk weten wat er aan de hand is zijn ze misschien bereid hun vooroordelen opzij te zetten en niet meer hard en onrechtvaardig te oordelen. De enige manier om dat te bereiken is voorlichting. Daar kan je zelf je steentje aan bijdragen maar belangen- en patiëntenverenigingen en beroepsverenigingen van behandelaars kunnen meer bereiken. Sterkte!

Toegevoegd na 1 minuut:
En zelfs door het van dichtbij mee te maken en er goed over geïnformeerd te zijn bereik je helaas niet iedereen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zet een vraag hierover op de sociale media; facebook, twitter en noem maar op. Bv "Wie heeft wel eens met een eetstoornis te maken gehad?' Ik wed dat je dan reacties en daaruit voortvloeiende discussies zult krijgen.

Mensen die zelf zoiets gehad hebben of familie , partners en vrienden die zoiets met een ander meegemaakt hebben kunnen op een neutrale vraag reageren. Beter niet vragen "Wie heeft er een eetstoornis (gehad)?" Dat beperkt de antwoorden en schrikt misschien ook af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing