Hoe haal je eetstoornissen uit de taboesfeer?
Ik ben een aantal jaren geleden anorectisch geweest en inmiddels ben ik daar voluit overheen gegroeid. Maar de periode toen heb ik als vreselijk ervaren. Mijn moeder toonde ook geen enkel begrip, integendeel: ze vertelde het aan iedereen door om te zorgen dat ik een nóg groter schaamtegevoel kreeg! Als ik daar nog aan denk, krijg ik extreme haatgevoelens en heb ik echt zin om haar iets vreselijks aan te doen ofzo!
Maar waarom ik deze vraag stel, is dus omdat er nu in 2016 nog steeds zoveel mensen zijn die totaal geen begrip hebben voor eetstoornissen. Zij denken ook dat het mensen die eraan lijden, alleen maar gaat om het schoonheidsideaal. Maar (bijna) altijd spelen er ook nog andere dingen mee. Hoe kan ik dit soort ziektes uit de taboesfeer halen? Ik weet dat er al heel veel websites over zijn enzo, maar daar kijken de meeste mensen niet naar. Wat zal dan wél helpen?
''Mensen die dat soort dingen niet hebben meegemaakt begrijpen het toch niet.'' Is dat écht niet te veranderen? Ik bedoel: volgens mij had een aantal jaren geleden ook bijna niemand begrip voor mensen met bijvoorbeeld een depressie. Maar inmiddels is het gelukkig nu wel zo, dat de meeste mensen het begrijpen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.