Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is het nog wijs om een opleiding te beginnen als je 24 bent? ik wil graag jongeren helpen met drugs problemen.

Ik heb jaren lang met drugs problemen gezeten. Met veel tijd, moeite en zelfdiscipline heb ik mezelf op het juiste pad gekregen. Ik weet hoe moeilijk het is daarom zou ik graag jeugd er mee helpen. Als ik om me heen kijk zie ik steeds meer jongeren van rond de 14 a 15 die al expirimenteren met drugs.

Ik ben zelf schilder of het iets is om altijd te doen weet ik niet. Daarom wil ik nu nog kijken of er mogelijkheden zijn voor mij om een te switchen van richting.

Heeft iemand ervaring hier mee of adviezen voor mij waar ik wat mee kan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Overig
972
Z512099
8 jaar geleden
Avondschool ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iets leren is altijd prima . Ja kan heel zin vol zijn . Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is nog niet te laat. Op mbo is er kans dat je nog recht hebt op studiefinanciering, want dat mag je aanvragen tot 27 jaar.
Ivana
8 jaar geleden
Een mens is nooit te oud om te leren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima idee, je eigen ervaringen toepassen om anderen te helpen kan ook zeer bevredigend zijn. Ik ken iemand die al 'dik in de 40' was en toen aan een universitaire studie begon. Argument was: ik wil iets doen dat ik wel interessant vind en tot 'de dood' wil en kan doen... @Dominicoh1992 laat je niet te snel afschrikken door moeilijkheden onderweg, doe het gewoon, maar zoek en vraag wel hulp, succes hoor!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zult misschien vaak horen dat het te laat is, maar trek je hier niets van aan. Een diploma op zak is tegenwoordig erg belangrijk. En je wil over 10 jr niet denken: had ik het maar gedaan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Hoi Dominicoh,

ja het is niet alleen wijs maar ook broodnodig.

wat jij vertelt is voor mij een bekend gegeven, onze bovenbuurjongen (ca. 10 jaar ouder dan ik) heeft jarenlang zwaar in de shit gezeten met veel drugs en drank. Op een gegeven moment heeft hij zich gelukkig gerealiseerd dat het tot niets leidt , hij kwam er van af en is hulpverlener geworden en daar heb ik enorm respect voor. Dat is enorm waardevol, hij was immers ervaringsdeskundige dus hij trapte niet in allerlei smoesjes maar was keihard en (naar horen zeggen) boekte ook resultaten. Dus ja als je iets goeds wilt doen in de wereld, gebruik je ervaring om anderen te helpen. Wijs is het zeker. Of het haalbaar is hangt meer af van je motivatie dan van iets anders!!

Nu de praktische kant en die gaat erg afhangen van je vooropleiding (if any). Als je een geschikte vooropleiding hebt, absoluut doen, aan je motivatie hoeft niemand te twijfelen.

Petje diep af voor je voornemen. En heb je die vooropleiding niet dan kun je vast via Leger des heils, Streetcorner Work en dergelijke de maatschappij verder helpen. En geloof me (ik heb zelf jarenlang vrijwilligerswerk gedaan alleen op een wat ander gebied, nederlandse les geven aan immigranten) het geeft enorm veel voldoening en een rechtvaardiging van je leven. veel succes -- en plezier -- ermee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat is het zeker. Als je tot 67 jaar moet werken, kun je dus nog 43 jaar hulpverlenen (met aftrek van een paar jaar studie en training). Dus zeker de moeite waard.
Alleen zul je er waarschijnlijk niet volledig je brood mee kunnen verdienen.
Blijf dus vooral ook lekker schilderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
@Reddie hij zal waarschijnlijk nog langer moeten werken als alle plannen doorgaan.
Erna55
8 jaar geleden
Je bent niet de enige die een opleiding wilt doen na je 20 e jaar.
Er zijn deeltijdopleidingen op niveau MBO en HBO.
De gemiddelde leeftijd van de studenten is daar 30 plus.
Je bent nooit te oud om te leren en nooit te jong om te onderwijzen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding