Is het correct om een atheïst een heiden te noemen?
Volgens mij zijn het twee verschillende dingen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heiden_(geloof)
De heidenen hadden vele goden dus waren geen atheist. Misschien dat sommige heidenen wel tégen God waren, dus toch een beetje a-theist ;-)
-Anders dan christelijk geloof behalve joden (wellicht islamieten)
-Niet gelovigen
-Natuurgelovigen van "voor christelijk Europa"
Dus tegen het bestaan van God omdat er geen bewijs voor is. Ik bedoel dat dus niet als een vooronderstelling dat een atheist tegen het bestaan van een bestaan god is. Dat is wel wat ik bedoel ik mijn laatste zin,maar dat is met een knipoog
(zucht...)
Nee, het is in de ruimste zin het ontbreken van een geloof in een god of set goden. Atheisme is een geloof, zoals het "niet verzamelen van postzegels" een hobby is. (echt elke keer weer....) @erotisi Inderdaad. Nou ik kan je vertellen dat het stukje wat jij uit die hele lange definitie hebt gehaald niet klopt voor de meeste atheïsten. Die zullen zelfs atheïsten die dat wel beweren niet zo serieus nemen, aangezien ze dan te kennen geven dat ze de limitatie van wetenschap niet echt begrijpen. (zie Russel's teapot) Ik geloof gewoon standaard nergens in. Geloof wordt je aangeleerd (althans specifieke geloven).
Er zijn slechtere onderwerpen om het op een zondagmiddag over te hebben. ;-)
En aan de "zucht" te zien: opnieuw een waaruit een aversie tegen geloof in het algemeen blijkt.
En tot slot weer zo'n niet-onderbouwde kreet: "geloof wordt je aangeleerd". Ik kan ook stellen: "Buikpijn wordt je aangeleerd." Slaat ook nergens op. Maar bij "atheisme word je aangeleerd" zit er een kern van waarheid in.
Maar misschien bedoel je dat speciaal mbt god en geesten etc. Want in hoeverre is geloven altijd echt iets expliciets. Als je in de middeleeuwen had geleefd had je waarschijnlijk geloofd dat de zon rond de aarde draait en de aarde in het centrum staat.
Dat 'geloof' je dan omdat je dat zo nu eenmaal ziet. Maar ook heden ten dage zijn er misschien veronderstellingen waar je vanuit gaat die misschien helemaal niet kloppen. Maar (onbewust) 'geloof' je daar in...
Maar misschien bedoel je dat speciaal mbt god en geesten etc." Eh, juist dat bedoelde ik. Ik geloof ook weleens dat ik de deur op slot heb gedraaid. Maar daar hebben we het niet over. En idd het voorbeeld met zon om aarde / aarde om zon is idd een bijzondere. Een aanname omdat er weinig andere ideeen over zijn.
Wat jammer dat ik reacties niet kan plussen!!!
In die zin dus dat de immanentie ervoor zorgt dat een persoonlijke relatie met God meer benadrukt wordt, en waar een grotere wilsact (als geloof) betrokken bij lijkt, hoewel deze niet afwezig hoeft te zijn bij het deïsme.
Op een bepaalde dag staat er ineens een man voor de deur...zijn vader. Die komt binnen en zorgt als een vader voor hem. Het eerste deel is het Deisme: het kind gelooft wel in het bestaan van een vader maar maakt geen onderdeel uit van zijn leven.
In het tweede deel (theisme) komt vader bij hem wonen (immanentie) en het kind maakt kennis met de goede en slechten kanten van iets heel dichtbij, een persoon. De relatie krijgt een wezenlijker karakter waarbij (wederzijdse) acceptatie belangrijker is. Het religieuze karakter van het geloof en bovenstaand voorbeeld krijgt je door ipv vader, God te lezen.
En die automobilisten hebben echt niet jouw dood op het oog. Al moet je deze gelijkstelling ook weer niet overdrijven. Je kunt de zaak natuurlijk ook op een positievere manier bekijken: Als ik goed uit kijk bij het oversteken, zal ik langer blijven leven.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.