Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Dien je een bekende altijd te groeten?

Op mijn werk heb ik dagelijks persoonlijk contact met mensen. Het contact is vaak terugkerend en zakelijk van aard. Nu vind ik het erg lastig om bekenden niet te groeten. Bijv. als ik een bekende zie aankomen lopen, dan zoek ik automatisch oogcontact om een beleefdheidsuiting te maken. Dit is ongeacht als ik met een ander in gesprek ben.
Ben erg benieuwd naar de reacties.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er bestaat geen wet of dwingende regel die aangeeft dat je een bekende 'moet' groeten.
Het is echter wel een uiting van respect of erkentelijkheid om toch teken van herkenning te geven.

Indien die bekende duidelijk opmerkt dat jij in gesprek bent met iemand dan is het aan die bekende om met een subtiel teken van herkenning van jouwentwege tevreden te zijn.
Indien jij het echter noodzakelijk acht om jouw gesprek te onderbreken ten voordele van die bekende dan is het aan jou om je eerst te excuseren bij degene waarmee je in gesprek was.

In regel geef je altijd voorrang aan degene waarmee je reeds in gesprek was.
Ofwel geef je aan die gesprekspartner aan dat de onderbreking van korte duur zal zijn en ofwel geef je aan dat je op een ander tijdstip het gesprek wenst verder te zetten.

Het is aan jou om voor jezelf een haalbare en logische hantering te kiezen.
Van zodra jij daar een consequent gevolg aan geeft dan gaan de mensen dat patroon bij jou herkennen en dan aanvaarden ze jouw keuze ofwel geven ze aan dat ze er last van hebben.

Dan nog steeds is de keuze aan jou om al dan net met de feedback van anderen rekening te houden.

Stel jezelf ook eens in de plaats van de anderen en vraag je dan af hoe jij zou reageren indien anderen handelen zoals jij handelt.

Neem voor jezelf een duidelijk standpunt in en maak dat standpunt ook duidelijk aan jouw bekenden.
Vraag hen begrip voor de keuzes die jij op dit vlak maakt, zo hoeft niemand zich benadeeld te voelen.

Veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn kinderlijke reactie [heel lang geleden] was dat ik het 'ontzettend onbeschoft' vond om iemand die je kende *niet* te groeten =at any time/date or place= .

Nu met het klimmen der jaren , weet ik dat het zakelijk gezien ongehoord is om tijdens een gesprek [zoals in dit voorbeeld] een derde te groeten , of op welke manier dan ook aandacht te geven , want DAT is dus juist tamelijk 'onbeschoft' en al helemaal niet zakelijk!

Een ieder die dit niet begrijpt, is (a) niet zakelijk en (b) waarschijnlijk jong en/of emotioneel betrokken.

Iemand een knikje toebedelen/aandacht schenken is naar mijn idee het maxi-maximale wat je zou kunnen doen, maar zeker niet aan te raden!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing