Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom je erachter hoe groot een probleem werkelijk is?

Je kunt problemen bagatelliseren/relativeren of juist groter maken dan ze zijn. Maar hoe weet je nou hoe groot een probleem is?

Er zijn natuurlijk verschillende soorten problemen:

-Hoe strik ik mijn veters
-hoe voorkom je dat je je baan verliest
-hoe slaag ik voor mijn examen
-hoe los je een ruzie op
-hoe kom je van je depressie af
-hoe genees je van kanker

Maar welke criteria zijn er nu van belang (in zijn algemeenheid of specifiek) om erachter te komen hoe groot het probleem in werkelijkheid is? Om zo te voorkomen dat je een situatie te veel of te weinig aandacht geeft.

erotisi
9 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Een probleem is niet te meten. Wat voor de één een groot probleem is, is voor een ander 'een gevalletje van niets'. Het is een kwestie van interpretatie en het omgaan met issues en dat doet iedereen weer anders omdat geen mens gelijk is.

Het ligt aan het karakter en de intelligentie van de persoon met een probleem hoe deze ermee omgaat. Iemand met weinig zelfvertrouwen of een 'doemdenker' die eerder negatief denkt, zal sneller een probleem zien dan iemand die van nature een optimistische kijk op het leven heeft, zelfbewust is en van het positieve scenario uitgaat.... ' het glas dat half leeg/vol is'.
Ik versta onder intelligentie het 'creatieve denken' dat oplossingsgericht is en als je dit beheerst (dus intelligent bent) is het sowieso makkelijker om een oplossing voor het probleem te bedenken. Indien het karakter dan ook niet in de weg zit, heeft zo iemand bijv. niet snel een probleem met iets.

Ligt het probleem bij een ander, dan ligt het ook een deel aan het karakter van deze persoon. Een empathisch iemand zal er niet zo snel een probleem mee hebben dan iemand die keihard is en alleen op zichzelf gericht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing