Wanneer is het leven nou echt voltooid?
In Nederland bestaat geen "recht" op euthanasie. De beslissing om aan een euthanasieverzoek te voldoen is aan de behandelende arts.Echter wanneer een arts euthanasie uitvoert en dit meldt en daarbij voldoet aan een aantal zorgvuldigheidseisen. Éen van die eisen is dat de arts de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt.
Nu is er een burgerinitiatief dat ook euthanasie kan worden toegepast igv een voltooid leven:
Burgerinitiatief Voltooid Leven bepleit de legalisatie van stervenshulp aan mensen die hun leven voltooid achten. De hulp kan slechts gegeven worden na uitdrukkelijk verzoek van de hulpvrager. Het verzoek zou moeten worden getoetst aan 'voorwaarden van zorgvuldigheid en toetsbaarheid'. Men wil dit alleen toestaan aan mensen die 70 jaar of ouder, wilsbekwaam en Nederlands staatsburger zijn.
Maar kan een leven wel voltooid zijn en wanneer kun je daar nu van spreken?
Nogmaals :
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0277953615002889
Een zeer lezenswaardig betoog (ik heb de pdf gedownload) maar voor mij schemert er toch een zekere mate van vooringenomenheid in door.
Even kort door de bocht: "Het is allemaal zeer respectabel wat die oudjes er van vinden, maar ze hebben het mis". Maar misschien moet ik het nog een keertje rustig doorlezen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.