kunnen mijn ouders mij verplichten mijn school af te maken/ bepalen welke opleiding ik ga doen?
Ik zit nu in Havo 5 en ben 16 jaar oud. Dit schooljaar gaat het bij mij niet zo goed op school, terwijl ik de rest van de jaren heel gemakkelijk over ben gegaan. Dat het nu niet goed gaat ligt ook aan mijn motivatie van de laatste tijd, maar ook dat ik sommige stof niet goed begrijp. Ik zou graag mijn havo diploma dit jaar halen, maar of dit nou wel of niet het geval is, zou ik graag na dit jaar een mbo opleiding willen gaan doen. Mijn ouders zijn het hier alleen niet mee eens. Zij willen dat ik mijn havo afmaak en dan een hbo opleiding ga doen. Dus mijn vraag is of mijn ouders het kunnen verplichten dat ik mijn havo afmaak en als ik slaag of zij mij kunnen verplichten een hbo opleiding te gaan doen en geen mbo opleiding?
Stel je voor dat je naar het MBO gaat zonder havo diploma, en je gaat door nieuwe nare omstandigheden ook daar van school in de loop der tijd. Dan zou je willen dat je je havo diploma toch had behaald. Zie het als back-up!
Mij lijkt het een geweldig plan om die havo af te maken! Dan ga je daarna lekker naar het MBO, met de mogelijkheid dat je opnieuw begint op HBO als MBO je niet bevalt. In 2 jaar tijd kan je genoeg zeuren bij je ouders en je bent daarna oud genoeg om zelf te kiezen (;
Het antwoord op je vraag lijkt mij dus: op je 18e heb jij het voor het zeggen. Nu kunnen je ouders je nog aansturen.
Een opleiding die je met tegenzin doet is meestal gedoemd te mislukken. Maar een Havo diploma is wel de eerste stap naar een toekomst, wat jou voldoende basis biedt om hierna te doen wat jij wilt. Op deze leeftijd kunnen je plannen nog veranderen, misschien denk je over een tijdje heel anders over de keus die je nu wil maken. Zorg dat je die mogelijkheid niet laat schieten. En inderdaad, een niet afgemaakte opleiding toont niet best op je CV, dat staat voor weinig/geen doorzettingsvermogen, weinig/geen wilskracht, geen blijvertje, die weet niet wat hij/zij wil. Voorkom dat ze zo over jou gaan denken, het gat wat valt als je de Havo niet vermeld op je CV is niet op te vullen.
Zet hem op, bijt nog even door!
Daarom mijn advies; als je HBO kan, doe het dan ook. Het werk moet je namelijk toch doen. Uitzondering; als je een heel specifieke MBO opleiding wil doen, bv meubelmaken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.