Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kunnen mijn ouders mij verplichten mijn school af te maken/ bepalen welke opleiding ik ga doen?

Ik zit nu in Havo 5 en ben 16 jaar oud. Dit schooljaar gaat het bij mij niet zo goed op school, terwijl ik de rest van de jaren heel gemakkelijk over ben gegaan. Dat het nu niet goed gaat ligt ook aan mijn motivatie van de laatste tijd, maar ook dat ik sommige stof niet goed begrijp. Ik zou graag mijn havo diploma dit jaar halen, maar of dit nou wel of niet het geval is, zou ik graag na dit jaar een mbo opleiding willen gaan doen. Mijn ouders zijn het hier alleen niet mee eens. Zij willen dat ik mijn havo afmaak en dan een hbo opleiding ga doen. Dus mijn vraag is of mijn ouders het kunnen verplichten dat ik mijn havo afmaak en als ik slaag of zij mij kunnen verplichten een hbo opleiding te gaan doen en geen mbo opleiding?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Tot je 18 bent, heb je voor alles toestemming van jouw ouders nodig. Pas met het bereiken van de 18e leeftijd, ben je voor de wet volwassen en mag je zelf bepalen wat je wilt. De ouders hebben echter wel een onderhoudsplicht tot je 21 bent.
Zodra je 18 bent, eindigt wél de aansprakelijkheid van de ouders, dus als jij een schade toebrengt die je geld kost, zal je die zelf moeten betalen.

De financiële verantwoordelijkheid hebben ze echter wel tot je 18 bent. Je zit namelijk meestal nog op school omdat je nog geen starterskwalificatie hebt en de ouders moeten daarvoor betalen en de mogelijkheid geven.
Zolang je op school zit, stopt hun verantwoordelijkheid niet bij je 18e. In het Burgerlijk wetboek staat in boek1 art. 395a, dat ouders verplicht zijn, te blijven bijdragen in de kosten voor studie en levensonderhoud. Deze voortgezette onderhoudsplicht duurt tot je 21 bent.

Je zult dus nu wel je havo moeten afmaken, omdat je nog geen 18 bent. Je geeft aan dat het leren tot nu toe niet moeilijk was, dus je hebt de capaciteiten voor havo niveau!
Mis je nu de motivatie doordat je het te moeilijk vindt geworden? Vraag uitleg aan de studiebegeleider, mentor of who ever....zij willen ook graag dat je slaagt en ga ermee aan de slag! Vraag desnoods bijlessen, maar zorg dat je weer motivatie kan krijgen, het zijn nog maar een paar maanden en die tijd gaat zo snel.
Investeer in jezelf en als het nu nog niet lukt om het diploma te halen, doe er nog een jaartje over. Zie het als een tijdelijke dip, daar hebben veel pubers wel vaker last van, omdat er zoveel leukere dingen zijn die hun aandacht hebben. Kan goed zijn dat je het een tweede jaar ineens heel makkelijk vindt op school...jouw hersenen zijn ertoe in staat, dus is het niet te hoog gegrepen...het komt er echt wel uit!

Ik weet wel zeker dat je dan, met het havo-papiertje op zak, naar de HBO gaat, of naar VWO, omdat MBO te weinig uitdaging zal bieden en minder perspectief biedt op een goed betaalde baan, vooral in deze tijden. Je kunt dan echter ook gewoon naar de MBO, als dat nog steeds jouw keuze is, want je zal dan wel 18 zijn.
Mocht je toch nu slagen dan ben je nog steeds 17, maar je moet zelf kiezen welke vervolgopleiding je gaat doen, daarover kunnen jouw ouders dan niet beslissen!
Welke jij ook kiest, jouw ouders zullen je financieel moeten steunen tot je 21 bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing