Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is veganisme een onmogelijk streven?

Zowel in persoonlijk opzicht, als in wereldwijd opzicht?

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus in andere woorden kan een persoon oud worden door het leven zonder gebruik te maken van dierlijke producten? En zouden we ooit (als die wil er zou zijn) kunnen leven zonder dat 1 persoon op de wereld nog gebruik maakt van dierlijke producten?

Toegevoegd na 20 minuten:
Er zijn dus twee verschillende antwoorden mogelijk. Persoonlijk, ja Wereldwijd, nee bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 1 uur:
Aangezien er technische veranderingen mogelijk zijn
Nu persoonlijk: ja/nee
Nu wereld: ja/nee
Ooit persoonlijk: ja/nee
Ooit wereld: ja/nee

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Nu persoonlijk: nee
Nu wereld: nee
Ooit persoonlijk: nee
Ooit wereld: nee

Argumentatie: Baby's drinken moedermelk. Mensen zijn net zo goed dieren als mensen en ik zie, zelfs voor een veganist, geen enkele reden om een volstrekt legitiem biologisch evolutionair mechanisme voor de voeding van onze nakomelingen te omzeilen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met "Mensen zijn net zo goed dieren als mensen" bedoelde ik te schrijven "Mensen zijn net zo goed dieren als bijvoorbeeld koeien".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op alle vragen: nee. Natuurlijk is het geen onmogelijk streven. De definitie van "streven" volgens Van Dale is: "met inspanning proberen". Het streven van Veganisme is proberen zo ethisch mogelijk te leven. Redenen hiervoor lopen uiteen. Denk bijvoorbeeld aan milieu, dierenleed (of beter gezegd: diergebruik), gezondheid, etc.

Ik wil het extremer trekken: ik denk dat het de enige mogelijkheid is voor de mensheid om met deze mate van overbevolking door te kunnen leven. Voor plantaardige producten is veel meer land nodig dan voor gelijkwaardige dierlijke producten (zowel vlees als andere zaken zoals zuivel, kleding). Met de hoeveelheid mensen die er nu zijn redden we het sowieso al niet qua grondstoffen en putten we de aarde in een vrij hoog tempo uit. Ik heb bij de bronnen een infographic toegevoegd van de makers van Cowspiracy. Klinkt als een verschrikkelijke naam omdat "complotdenkers" in een gekkie-hoekje geduwd zijn, maar om daar over te oordelen moet je de film zelf maar kijken. De reden dat ik hem erbij zet is voornamelijk omdat hier duidelijke bronnen genoemd worden, bijvoorbeeld het onderzoek van Worldwatch uit 2009 en die van de UN uit 2006.

Mede door dit soort onderzoeken, films en acties vanuit organisaties of individuen denk ik dat het bewustzijn steeds groter wordt, vegetarisme een steeds grotere rol gaat spelen en steeds minder sterk veroordeeld wordt door mensen die er negatief tegenover staan. Uiteindelijk zullen we gedwongen worden om zuiniger te gaan leven (en dus plantaardig te gaan eten), maar tot die tijd is de groep mensen die het streven er al op nahoudt heel hard aan het groeien.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik kan de tekst niet aanpassen, maar waar ik zeg dat plantaardige producten meer land nodig hebben bedoel ik natuurlijk het omgekeerde te zeggen. Dierlijke producten hebben meer land nodig dan gelijkwaardige plantaardige producten.

Verder: cowspiracy is te zien op netflix. Misschien handig om te weten als je geïnteresseerd bent in dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing