Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verandert je wereldbeeld als je ouders overleden zijn? Zo ja, wat en hoe?

Zie je de wereld dan minder als kind en meer verantwoordelijk of voel je je juist onveiliger?
Dat kan natuurlijk per persoon verschillen, maar zijn er bijv. ook overeenkomsten?
Maw wat zijn de mogelijke (psychische) consequenties als je zoiets overkomt?

erotisi
8 jaar geleden
in: Overig
975
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat dat afhangt van hoe je opgevangen wordt, als je iemand al kent en die persoon heeft je ouders ook gekend waar je terecht komt en als je diegene vertrouwd, zal het anders zijn dan wanneer je in een pleeggezin terecht komt en je helemaal opnieuw moet wennen en opnieuw beginnen in het onbekende. Het verdriet zal er niet minder om worden, maar het zal zeker helpen om het een plekje te kunnen geven, in het eerste geval kun je met die persoon samen over je ouders praten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hangt er ook vanaf welke leeftijd je hebt denk ik.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dit is voor ieder kind anders. Het ligt onder andere aan het sociale netwerk van het kind, hoe word het kind opgevangen etc. Daarnaast helpt het als een kind professionele hulp krijgt.

Als een kind in zo'n situatie komt zie je vaak toch dat een kind veranderd, ook dit is voor ieder kind anders. Sommige keren in zichzelf en lopen uiteindelijk het risico om op latere leeftijd depressief of angstig te worden, andere kinderen keren zich naar de boze buitenwereld en krijgen problemen met justitite. Ook persoonlijkheidsproblematiek komt veel voor. Maar er zijn ook genoeg kinderen die redelijk normaal (gezien de situatie) opgroeien. Sommige kinderen putten er ook kracht uit, ze gaan bijvoorbeeld een carriere als dokter of advocaat nastreven. Soms komt dit voort uit het gevoel van machteloostheid en hopen ze zo andere mensen te helpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ik maak uit je antwoord op dat je het specifiek hebt over kinderen zeg tot een jaar of 20? Klopt dat? Dat is goed natuurlijk, maar mijn vraag richt zich uiteraard op elke leeftijd. Dus zelfs op je 60e kun je ineens 'wees' worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ook bij volwassenen heeft het voor een groot deel te maken met het sociale vangnet en genen, ook de band met de ouders speelt hierin mee. volwassenen hebben echter al een persoonlijkheid en copingsmechanisme ontwikkeld, wat bij een kind nog niet het geval is. Dit betekent echter niet dat zij bij voorbaat om kunnen gaan met het verlies van hun ouders. Vaak zie je dat volwassenen die al wat moeite hebben in het leven, na het verlies van hun ouders te maken krijgen met persoonlijkheidsproblematiek of depressies.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding