Waarom zouden 'bejaarde' mensen amper/niet over "Parijs" spreken de volgende ochtend?
Terwijl de hele wereld maar één onderwerp van gesprek had gisteren ["The Day After"] merkte ik bij de kapper dat de [aanwezige] oudere generatie wel iets beters had om over te praten ... alles behalve Parijs.
Dit verbaast me omdat zij de oorlog hebben meegemaakt en nog meer onder de indruk zouden moeten zijn dan ik... Waardoor zou dit komen, wat kan hieraan ten grondslag liggen?
De ouderen van nu weten zich nog heel veel te herinneren, zeker die gebeurtenissen die toentertijd diepe indruk hebben achtergelaten en afschuwelijke angsten veroorzaakt hebben. Zelfs degenen die op het eind van de jaren 1945 amper vijf jaar waren. Juist omdát zij nog zo jong waren.
Ik lees dat @ronron het antwoord al op zijn eigen wijze kernachtig gegeven heeft. Het is geen onderwerp voor bij de "kapper".
Het zijn juist degenen die afschuwelijke herinneringen hebben aan die vreselijke periode, en allang bij het ouder worden steeds meer last ". krijgen van nachtmerries, er niet bij de 'kapper' over mee discussiëren. Als ik die discussies aanhoor, komt automatisch de gedachte: jullie weten niet waar je het over hebt maar zijn wel al jarenlang ziende blind geweest.
" Wat erg, wat erg, wat erg " " hoe laat hoorde jij het ?"
" IK ben nog van slag "
" Dit had niemand verwacht "
" Nou ik wist al: er gaat iets ergs gebeuren " .
" Ik ben nog van slag " .
" Erg he ? "
" Ik ben nog van slag "
Zelfs naar de waarschuwingen van de Joods-Hongaarse schrijver György Konrád betreffende de gevaren van de hysterie van massa-emigratie werd het afgelopen jaar door de politiek niet geluisterd.
Alles over één kam scheren is niet handig/verstandig. Als we dat zouden doen, wil ik niet over de [vermeende] intelligentie van de gemiddelde GV gebruiker een opmerking maken.
Bedankt voor je reactie.
Er zijn mensen die behoefte hebben om hun geschoktheid te noemen. Er zijn ook mensen die niet aan deze conversatie mee willen doen. Bij jou kapper waren het blijkbaar de ouderen die hier niet in mee willen gaan. Dit verbaast je "omdat ze de oorlog hebben meegemaakt" . Wat bedoel je met alles over een kam scheren of de gemiddelde intelligentie van GV ?
Maar laten we iedereen er met de haren uit slepen wat mij mij betreft uit heel Europa die dit soort afschuwelijke dingen doen of goed praten .
Jij, en jij niet alleen, hebt natuurlijk allang begrepen dat ik vanuit vreselijke ervaringen spreek. Op mijn vragen hoe het kwam dat ik het wel overleefd heb en veel anderen het niet overleven, kreeg ik het antwoord van de rechercheurs:
1. Zoek niet naar antwoorden die er niet zijn, maar als je in een God gelooft dan heb je het overleefd omdat hij nog veel moois voor jou in petto heeft.
2. Weet, dat je vanaf nu altijd zult weten of iemand de waarheid spreekt of liegt als er aangiftes worden gedaan en zelfs niet alleen dan.
Ook of bepaalde verhalen, die je te lezen of te horen krijgt, op waarheid berusten of uit de duim komen om aandacht te krijgen, zul je moeiteloos herkennen. En Verdraaid Het Is Zo.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.