Hoe kan ik zorgen dat ik niet meer alleen hoef te zijn op school?
Ik ben niet altijd het meest populaire meisje op school geweest. Ik ben veel gepest, en daardoor ben ik heel kwetsbaar. Het komt ook voornamelijk door mijn stoornis (Asperger) dat ik niet zomaar op mensen af durf te stappen. Daardoor sta ik in de pauze altijd alleen op het schoolplein en zit ik in de kantine 9 van de 10 keer alleen aan een tafeltje of in mijn eentje in een hoekje op de grond. Ik wil dit niet meer. Ik wil gewoon dat mensen me accepteren hoe ik ben en dat ik niet meer alleen hoef te staan /zitten in de pauze. Hoe kan ik hier iets aan doen?
Die hebben nooit geleerd dat het vervelend en zinloos is. Die hebben nog veel te leren....
Ze hoeven je echt niet allemaal als beste vriendin te zien. Maar ze kunnen wel normaal, respectvol met jou omgaan. Maar er zijn vast ook anderen, die daar nooit aan mee hebben gedaan.
Misschien zijn er zelf ook anderen die ook geen of weinig contacten hebben.
Probeer je op die mensen te richten en laat de pesters links liggen. Zijn er op je school ook activiteiten die je buiten de lessen kunt doen? (club, cursus of schoolkrantredactie of zoiets?)
Als daar iets bij zit wat je interesse heeft, kun je daar misschien mensen ontmoeten met wie je iets gemeen hebt. Als je iets gemeen hebt, kan het makkelijker zijn om contact te leggen. Verder zou je eens kunnen zoeken naar een training sociale vaardigheden voor jongeren (dat heet meestal SOVA-traing, volgens mij). Daar kun je ook iets leren over contact maken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.