Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet de huidskleur van blanke mensen?

Ik bedoel dus niet:

Blank of wit, maar de officiele kleur van (gezonde) blanke mensen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (15)

blank is de officiele aanduiding volgens mij
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rozig wordt het ook wel eens genoemd. Maar blank is ook goed :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon blank er is geen andere naam voor.
Rossig is van een baby en de bijnaam is bleekscheet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook van verf, gewoon blank of blanke lak b.v.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die huidskleur heet kaukasisch
Kau` ka - sisch [-zies] bijvoeglijk naamwoord van de Kaukasus; het Kaukasische ras het blanke ras
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Donkere mensen worden wel eens ``kleurrijk`` genoemd.

Dus blanken zijn misschien dan wel ``kleurarm``.

Kleurloos lijkt me weer iets anders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Net als bij de tinten voor niet-blanke mensen zit er tussen de tinten voor blanke mensen veel verschil. De kleur van blanke mensen is dus niet een bepaalde kleur. Schilders mengen deze kleur in hun schilderijen altijd zelf.

Als je een bepaalde kleurnaam wilt opzoeken in deze tinten dan kan dat in de kleurenlijst van HTML kleuren. Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_HTML-kleuren_(op_naam).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kaukasisch is het juiste antwoord
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie in de reactie [ dank aan Suzy] dat je bedoelt hoe die kleur zou heten als je hem als verf op de muur zou smeren.

De huid bestaat niet uit maar 1 kleur. Maar is een schakering van meerdere kleuren en de huid is doorschijnend.
Aderen en pigmentvlekjes maken de huid vlekkerig.

Voor huidskleur:
WIT Titaan wit (= dekkend) & Zink wit (= meer transparant)
GEEL Lemon Yellow & Cadmium Yellow deep
ROOD Crimson Red & Cadmium Red
BLAUW Kobalt & Ultramarijn & Couruleum (Hue) (=briljantblauw of azuurblauw)
BRUIN Raw Umber & Burn Sienna

En het vereist heel veel oefening om dat goed te mengen tot de juiste huidskleur.

Huidskleur moet je nooit rechtstreeks uit een tube halen. Deze moeilijke kleur moet je zelf mengen. Een belangrijke kleur voor een blanke huid is oker. Met deze kleur wordt de huid van het portret niet té rose of té bruin. Schaduw maak je door blauw of groen (dus blauw met geel!) aan de huidskleur toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De blanke huidskleur is niet één kleur en laat zich ook niet uit een potje mengen. Als je iets wilt maken dat er op lijkt heb je allerlei kleuren geel, beige, lichtbruin, roze, oranje en dergelijke nodig, en dan NOG gaat het nooit op huidskleur (zo noemen we het in de verfdoos) lijken. Eén van de kenmerken namelijk van de blanke huid, is dat die transparant is ; je ziet verschillende huidlagen door elkaar heen. En die kleur kun je onmogelijk benaderen. De blanke huid is dan ook zelden of nooit egaal van kleur.

Kleuren als lichtbeige en zalmoranje/roze komen er het dichts bij in de buurt als je niks anders hebt, maar in de regel zul je nooit precies de kleur kunnen vinden die je zoekt. Maar ik betwijfel of dat bij andere rassen / kleuren wel zo is, hoor. Tuurlijk, bruin herk;en je meteen als bruin, maar heel licht zalmoranje/roze of licht- tot donkerbeige herken je ook op een tekening meteen als 'blank', hoor.

Wit is het in elk geval verre van. Net zoals er maar heel weinig 'zwarte' mensen zijn die écht zwart zijn. Hooguit Zwarte Piet, maar die heeft dan ook geen 'ras'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gok op elpenbeen als verfkleur. Als je die meer op echt vel wil laten lijken dan moet je tamponneren met roze
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vleeskleurig wordt veel gebruikt om deze kleurtint aan te duiden.

Er wordt wel gedacht dat 'vlees' in die context slaat op 'huid' maar dat is niet zo; het is vleeskleur omdat je dwars door de dunne huid van een blanke heen kunt kijken, wat een kleur oplevert die lijkt op dat van een stuk ham.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In het Engels krijgt het de naam "caucasian white" opgestempeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing