Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is stikstof?

Toegevoegd na 4 minuten:
is dit slecht voor dieren zoals koeien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Stikstof (N2) is een neutrale stof zoals hierboven uitgelegd.
Vaak wordt echter gesproken van stikstof als men stikstofmest bedoeld, maar dat is bijvoorbeeld Kalkammonsalpeter of andere korrels waar meer of minder stikstof inzit en andere stoffen zoals ammoniak, fosfor, calcium, kalium of magnesium. Stoffen als calcium, kalium en magnesium zitten ook in ons voedsel en in kleine hoeveelheden hebben we die ook nodig.
Als er veel tussen het voer van dieren raakt lijkt me de kans op vergiftiging niet denkbeeldig, maar bij normaal gebruik van kunstmest denk ik dat het meevalt.
Ik zie zo gauw geen voorbeelden van vergiftiging
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Stikstof is een scheikundig element met symbool N en atoomnummer 7. Stikstof is een niet-metaal uit de stikstofgroep (groep Va). Losse atomen van dit element zijn zeer reactief en verbinden zich direct met andere stikstofatomen. Hierbij wordt meestal distikstof gevormd (N2 of moleculaire stikstof), wat de gangbare verschijningsvorm van stikstof is. Op kamertemperatuur verkeert N2 in gasvorm.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstof_(element)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stikstof op zich is niet gevaarlijk. De lucht die wij inademen bestaat er voor 78% uit.
Echter als je 100% stikstof zou inademen, krijg je geen zuurstof meer. Dan is de zuurstof dus verdrongen door stikstof.
Vloeibare stikstof is wel gevaarlijk als je huid ermee in aanraking komt, dit is zo koud dat het brandwonden veroorzaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding