Hoe kan ik mezelf leren in bedwang te houden bij vervelende, spannende situaties?
Soms vinden er situaties plaats waarbij iemand van wie ik houd wordt aangevallen, maar ik ga niet helemaal uitleggen wat er gebeurt, dat doet er ook niet toe.
Ik raak tijdens die situaties in een soort... onbewustheid en heb dus niet onder controle wat ik doe. Meestal doe ik dan iets wat eigenlijk niet nuttig is, en waarbij ik mezelf vaak voor aap zet (om het netjes te houden).
Na afloop en als ik weer helder wordt, word ik boos op mezelf omdat ik zo debiel reageerde. Het is op zo'n moment alsof ik er niet helemaal bij ben.
Waarom heb ik niet zo en zo gehandeld, dat is toch veel handiger?!
Ik vind het vooral zo vervelend omdat ik in bijna elke situatie juist zo rationeel en helder ben, maar alleen in deze gevallen -waarschijnlijk omdat het emotioneel gezien mij het meeste raakt- helemaal niet. En het is juist een situatie waarbij ik gewoon helder wil blijven zodat ik ook kan handelen.
Heeft iemand enig idee wat je hiermee kan doen? Misschien oefeningen waarbij je jezelf zo lucide mogelijk kan houden op 'spannende' momenten?
Hmm, ik heb het idee dat ik het allemaal niet zo goed uitleg.
Het gaat hier om iemand van wie ik houd (geen geliefde), die lichamelijk wordt bedreigd. Soms zelfs wordt aangevallen.
Ik vind het daarom niet vallen onder een gedragsstoornis of iets dergelijks. Politie e.d. heb ik al vaak genoeg geprobeerd, heeft wel wat geholpen maar uiteindelijk nog niet veel.
Ik wil eigenlijk vooral weten: hoe kan ik mezelf helder houden zodat ik de aanvaller aanpak en tegenhoud, op een redelijk rustige manier, in plaats van dat ik mijn instinct volg en degene die wordt aangevallen ga beschermen door hem vast te pakken en hem het liefste op wil tillen? Dat heeft namelijk totaal geen nut, werkt juist averechts, maar toch blijf ik het doen omdat mijn lichaam dat op zo'n moment doet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.