Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het zijn dat een kip zonder kop kan rond blijven lopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voortbeweging vergt een heel complexe coördinatie: tientallen spieren moeten op het juiste moment en met de gepaste intensiteit samentrekken. Gaat er iets mis, dan loop je heel inefficiënt of val je. Daarom zit de basis van het motorpatroon (dit is de "aansturing" van de spieren) vervat in een zogenaamde "centrale patroongenerator". Dit is een schakeling van zenuwcellen in het ruggenmerg die spontaan (zonder signaal vanuit de hersenen) zoiets veroorzaakt als "stappen". Erg handig, want je hersenen moeten zich dan niet met alle details van de aansturing van de spieren bezighouden, ze delegeren dat als het ware naar lagere centra.
Het is dus niet zo dat de hersenen prikkels moeten geven om te stappen, maar dat ze het stappen moeten onderdrukken. Wanneer een kip haar kop verliest, valt ook deze onderdrukking weg en begint de centrale patroongenerator zijn werk te doen - de kip loopt. Eenzelfde fenomeen werd heel goed bestudeerd bij bv. katten en je kan het ook zien bij palingen zonder kop die toch verder "zwemmen".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Spiertrekking is volgens mij de oorzaak, ik heb het ooit gezien, afschuwelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij kan nog wel enkele seconden rondlopen op de zenuwen van het ruggemerg maar hij voelt er niets meer van daar de pijnprikkels van de hersenen dit niet doorgeven, verder zal het hart, wat nog blijft kloppen het laatste bloed afvoeren, waarna alle spieren slap worden en de pret uit is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
18 maanden.
Dit artikel heeft ook in de quest gestaan, de kip bleef na onthoofding leven en de boer vond dat zo apart dat hij de kip met een pipetje steeds heeft gevoerd.
Er schijnt ook ergens een filmpje van te wezen, en ik kwam dit artikeltje van humort tv ook tegen.
Heel apart, de meeste vallen na een paar minuten toch echt wel om en dan zit ook alles onder het bloed :-( geen fijn gezicht.

Toegevoegd na 4 minuten:
sorry ik las de vraag helemaal verkeerd.
Ik dacht eigenlijk dat je vroeg hoelang een kip kon leven na onthoofding.
sorry te snel gelezen, maar evengoed leuk om even te kijken naar het filmpje, dan weet je waarom hij zolang kon leven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry ik las de vraag helemaal verkeerd.
Ik dacht eigenlijk dat je vroeg hoelang een kip kon leven na onthoofding.
sorry te snel gelezen, maar evengoed leuk om even te kijken naar het filmpje, dan weet je waarom hij zolang kon leven.
Door spiertrekkingen,die automatisch doorgaan,terwijl het lichaam eigenlijk al dood is. En daarbij komt dan nog dat de kip inkwestie geen brains meer heeft,die haar kunnen mededelen,dat ze reeds is overleden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding