Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan je een discussie van je ouders winnen?

Ik zit ergens op waar ik totaal geen zin meer in heb, maar mijn ouders willen dat ik erop blijf. Ik heb al diversie keren ruzie gehad en lekker geschollde op die stomme hobby.

nu denk ik erover op een keer een goed gesprek met mijn ouders te hebben en daarin te discusseren.

maar hoe kan ik van mijn ouders winnen.

de discussie gaat over muziek (deze vraag is vrijwel een beetje gerelateerd aan de vraag van youris: hoe kan ik me ouders ompraten, door die vraag ben ik tot deze vraag gekomen)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeievraag

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (11)

Vraag hun ieder individueel een lijstje op te stellen met de voor en tegenargumenten.

Doe dit zelf ook.. Eventueel kun je een 'tegenprestatie' bedenken..

Daarna met z'n drieen rondom de tafel..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag aan je ouders wat de redenen zijn waarom jij er nog mee zou door moeten gaan. Laat ze dat eens uitleggen.
Denk goed na voor jezelf waarom jij er niet meer naar toe wil. Waarom het geen toegevoegde waarden meer heeft voor jou. Zet dat op papier en laat je ouders dat zien.
Ik ben benieuwd ,ik wens je succes.
Oja en niet al te grote ruzie maken he? Dat is allemaal niet waard.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedenk voor jezelf wat voor je ouders de redenen zijn om je op de hobby te laten zitten. Bedenk goede tegenargumenten, die liefst zo goed zijn dat je ouders het een goed idee gaan vinden om je met die hobby te laten stoppen. Vaak helpt het door er iets tegenover te stellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets doen tegen je zin in, is een verloren zaak. Wel moet je je afvragen of dit gevoel tijdelijk is. Als jij zeker weet en diep in je hart voelt dat deze hobby niks voor jou is, dan moet je je ouders dat vertellen. Ouders voelen hun kinderen doorgaans goed aan en als jij helemaal overtuigd bent van je zaak, zullen zij dat wel zien.

Kennelijk hebben je ouders het gevoel dat het wel goed voor je is, of zij willen graag dat je doorzet. Ze proberen je waarschijnlijk te leren dat je niet snel moet opgeven. Denk daar over na. Misschien als je het een tijdje loslaat, dat het dan beter gaat.

Je kunt ook een compromis sluiten. Stel voor dat je een maand stopt en vervolgens weer start. In die maand kun je nadenken en je ouders ook. Wellicht ga je daarna met frisse moed weer aan de slag. Misschien, ben je juist heel happy dat je gestopt bent. De tijd zal het leren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paar overtredingen die je moet kunnen herkennen en voorkomen tijdens een discussie:

- op de man spelen
o je bent zelf ook slecht in...
> op deze manier beschuldig je iemand, daar krijg je alleen maar ruzie van

- valse verantwoordelijkheid
o ik ben je moeder en daarom moet jij...
> dat is niet belangrijk

- valse bronnen/deskundige
o ik heb ooit gelezen dat... Henk die zei dat...
> hun mening is niet belangrijk

- ja maar-argumenten
o er is niemand in mijn klas die... de hele wereld weet dat...
> zoiets kun je niet controleren

- jezelf tegenspreken
o eigenlijk vind ik het helemaal niet erg...
> blijf op je standpunt staan

- herhalen
o dus jij wilt stoppen? ja ik wil stoppen.
> altijd vertellen waarom

- te snel een conclusie trekken
o dus jij vind het niet belangrijk om je talent te ontwikkelen?
> dat had je nooit gezegd

- de dubbele tang
o wie niet voor ons is, is tegen ons
> dat is duidelijk toch? ;)

- dooddoener
o het is gewoon zoals het is
> je wilt verandering, en dat is mogelijk

- sneeuwbal
o als je nu ophoud met deze hobby zul je later ook nergens lang kunnen werken
> maak NOOIT van een mug een olifant

- bedreiging
o als jij niet mee wilt werken hoef je ook niet meer naar voetbal
> jij hebt het recht om ongestraft voor jezelf op te komen

----------------------------------------------------------------------

Als je je aan deze regels houd dan zal het een stuk makkelijker zijn om te discussieren! Veel succes :D
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je discussiëert, probeer je dan zo volwassen mogelijk op te stellen.
Daarmee bedoel ik: blijf zo kalm mogelijk, al zijn je ouders dat misschien niet, en probeer heel duidelijk te verwoorden wat er volgens jou aan de hand is.
Inderdaad is het dan heel handig als je wat punten opschrijft voor jezelf, je hoeft dit dan niet per sé aan je ouders te laten zien.
Of neem denkbeeldig door hoe het gesprek zal verlopen, wat jij gaat zeggen en hoe je ouders daarop zouden kunnen reageren. Dan kan je daar alvast slimme antwoorden op bedenken!
Ga vooral niet schelden, dan krijg je alleen maar ruzie.
Verwijt je ouders ook niets, kom begripvol over ("ik begrijp dat jullie denken dat dit misschien goed voor me is, maar ...")
Kortom, gedraag je volwassener dan je ouders.
Dat zal niet zo moeilijk zijn, want de manier waarop ze hun zin doordrukken lijkt me erg kinderachtig.

Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vertel ze waarom je het niet meer wil. geen zin is dan geen optie. misschien kun je een voorstel doen dat je de betaalde termijn nog gaat en dat het dan klaar is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer je ouders op een kalme, redelijke manier uit te leggen dat je je vrije tijd liever gebruikt voor dingen die je zelf leuk vindt.

Maar blijf vooral redelijk, en doe hen een goed voorstel! Zeg bijvoorbeeld dat je je vrije tijd best wilt gebruiken om jezelf te ontwikkelen, maar dan door bijv. op een sport te gaan, of iets anders wat je leuk vindt.

Zo hebben je ouders het idee dat je toch nog aan je ontwikkeling werkt, en kun jij iets kiezen wat je zelf leuk vindt.

Het gaat er in een discussie niet zozeer om dat je wint of verliest; het gaat erom dat je elkaar begrijpt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf een ouder, en praat dus even van die kant.
Mijn kinderen zitten ook op verschillende hobby’s, zowel muziek als sport, en dat wordt allemaal door ons (hun ouders dus) betaald. Zo’n betaalverplichting ga je aan voor een heel seizoen tegenwoordig, en dan moet je ook nog zorgen dat je iets tijdig opzegt.

Ik bespreek altijd duidelijk met mijn kinderen dat ze ergens op gaan, en op blijven tot het jaar (duur van een schooljaar dus) om is, ook als ze er geen zin meer in hebben.
Soms moet je namelijk wel eens even door een mindere periode heen, maar het leert de kinderen ook dat je niet zomaar willekeurig altijd kan doen waar en wanneer je zin in hebt, en dat je ook verplichtingen hebt in het leven.

Dus als ik jou was zou ik gewoon nog even doorzetten, en ondertussen goed om me heen kijken naar een andere leuke hobby die je wel denkt vol te kunnen houden. Als je hun dan kan overtuigen en je laat zien dat je dit seizoen braaf afmaakt, en dat je je in een eventuele nieuwe hobby echt hebt verdiept, en dat je daar echt voor gaat, dan wordt het een eerlijke en open discussie.

(overigens heb ik ditzelfde antwoord al eens gegeven aan Youris toen hij geen zin meer had in een muziekband)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het hebt over winnen en verliezen gaat er iets mis. Je ouders willen perse iets dat hun kind doet. Zij zijn je ouders en vinden vast dat zij dat voor je kunnen bepalen.
Begin eens over hun jeugd, hebben zij wel eens dingen moeten doen dat ze echt niet wilden vroeger. Hoe vonden ze dat? Heb jij een alternatief wat je wel graag wilt doen?
Probeer er eens achter te komen in een rustig gesprek waarin jij ook naar je ouders luistert (en vraagt of zij jou ook willen laten uitpraten), wat de reden is waarom zij beslist willen dat jij dit blijft doen? Als je dat weet kun je kijken of jij begrijpt waarom ze dit willen en een goed alternatief voorstellen. Wat hopen zij dat ze hiermee bereiken? Gaat dat ook lukken als ze jou dit verplichten?
Zijn er andere manieren waarop dit ook kan worden bereikt? Etc. Zorg dat je dit gesprek aangaat als je rustig bent en respectvol kunt luisteren en praten over wat jou dwars zit. Oh ja, als je iets zegt, doe dat dan vanuit jezelf. Dus niet: Ja maar jullie...... (dat is een verwijt en zorgt bij je ouders voor verdediging en weerstand) maar Ik voel of vind ..... en dat vind ik ..... zou het ook ....... kunnen?

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen en wens je succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog even vergeten: als je ouders voor een jaar hebben betaald en jij wilde daar graag nog een jaar op (ook al is dat verandert) dan vind ik wel dat je dit jaar beter af kan maken en tijdig opzeggen. Daarna kun je dan iets anders gaan doen wat beter bij je huidige wensen aansluit.
Ik heb ook een dochter waarvoor wij activiteiten/sporten betalen. Zomaar tussentijds stoppen is geen optie. Wel als er echt een goede reden is maar "geen zin meer" is dat niet. Aan het einde stoppen kan altijd (onze dochter is 11).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt niet van je ouders winnen, punt... De enige oplossing is NIET in discussie treden, punt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: