Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom laat een hagedis zijn staart vallen wanner je deze bij de staart oppakt?

En groeit de staart later ook weer aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
973

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is om te zorgen dat hij niet opgegeten wordt. Ze hebben dit evolutionaire voordeel, net zoals spinnen en krabben, uit weten te buiten: Als een vogel ze bij de staart pakt, dan breekt de staart af en het beestje zelf komt weg. Bij de volgende keer vervellen groeit de staart deels terug. Bij de derde of 4e keer vervellen is de staart weer compleet terug gegroeit.

Soms gaat er iets mis, en groeien er meerdere staarten terug

Toegevoegd na 1 minuut:
http://chavalbueno.web-log.nl/el_chaval_bueno/images/hagedis_met_twee_staarten.jpg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja die groeit weer aan en dat doet hij om te overleven...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om snel te kunnen vluchten en ja, hij groeit weer aan, maar wordt dan minder degelijk dan de originele.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie: http://www.ethologie.nl/voorbeelden/hagedis.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om aan je te kunnen ontsnappen. Het idee is dat al jij die staart vast hebt, hij niet meer weg kan behalve als hij de staart dan loslaat.
Maar die groeit daarna gewoon weer aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een hagedis bij de staart gegrepen wordt, kan hij door zijn spieren samen trekken, zijn staart tot bij de staartwortel afbreken!

Later groeit hij inderdaad weer terug, die staart. Ik heb hagedissen gehad. Je kon wel altijd blijven zien dat hij eerder een keer zijn staart was verloren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist Dette, dat laatste had ik ook willen zeggen.
dat eerste weet iedereen, maar die staart komt nooit meer zo mooi terug. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 WAAROM laat ie zijn staart dus nou vallen? antwoord vind ik niet terug in jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'@WIKI: klopt laat ik "dat" nou 'vergeten' zijn te vermelden na alle vorige antwoorden. ;)
Op het moment dat een ander hem pakt bij zijn staart laat hij hem los om te overleven. De staart begint te krioelen als een slangetje en zelf gaat hij op relatief kleine afstand muisstil zitten wachten. Ik het het zelf meegemaakt in Griekenland. Er zat er een in m'n kamer, probeerde hem te pakken en die liet z'n staart los. Ik schrok me eigen de kriebel. Dat duurt zeker 10 minuten dan gaat hij pas stilliggen. Heb daar nog een filmpje van gemaakt maar kan die helaas niet omzetten naar mp3, jammer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding