Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom vinden mensen de landgrenzen zo belangrijk, is het niet zo dat we allemaal van de zelfde aarde komen.?

als we van de ene streek naar de andere verhuizen zijn we dan buitenlanders, we komen toch allemaal van dezelfde aarde vandaan????.......

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Een ander land heeft andere wetten, een andere taal, andere gewoontes, enz. enz. enz.
Dat is juist heel boeiend om naartoe te kunnen gaan en van te genieten en te leren van hoe anders anderen kunnen zijn.

Maar als je iedereen op een grote hoop veegt en hetzelfde maakt, dan krijg je 1 grote eenheidsworst en die smaakt niet lekker. En over smaak valt enorm goed te twisten, dus krijg je talloze ruzies.

Jij vindt het vast wel fijn dat je je eigen huis of kamer hebt en dat ik daar niet elke dag ongevraagd in rondhang.
Soms geven grenzen dus juist meer vrijheid. Als ik jou niet voor je voeten loop, heb jij meer vrijheid.

Zoiets is het ook met landen, als je elk land zichzelf laat zijn, heeft elk wijs bestuurd land z'n vrijheid. En zelfs in de landen die niet al te prettig bestuurd worden zijn er mensen die er willen blijven, omdat ze van hun land houden, meer dan van een ander land.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dan zijn we geen buitenlanders, maar onbekendes.
Landen worden van elkaar gescheiden door grenzen. Een grens overgaan heeft altijd iets opwindends: niet meer dan een denkbeeldige limiet – belichaamd door een houten slagboom, die trouwens nooit precies op de lijn staat die hij wordt geacht te respecteren, maar enkele tientallen of honderden meters ervoor of erachter – en alles verandert, zelfs het landschap: het is dezelfde lucht, dezelfde aarde, maar de weg is niet helemaal dezelfde meer, de belettering van de verkeersborden verandert, de bakkerijen lijken niet meer helemaal op wat we nog maar een ogenblik geleden een bakkerij noemden, de broden zijn anders van vorm, op de grond slingeren niet meer dezelfde pakjes sigaretten…
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Landsgrenzen zijn belangrijk, niet omdat ik dat vind, maar het is een realiteit en is het resultaat van de menselijke geschiedenis. De taal die je speekt, de wetten en regels van een land.. je kunt het niet naast je neerleggen.

Toegevoegd na 1 uur:
moet zijn: de taal die je spreekt, met een r sorry.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig deelt niet iedereen de mening dat landsgrenzen in stand gehouden moeten worden, anders was Europa nooit geworden zoals het nu is. Vroeger had zo'n beetje iedere gemeente een eigen bewaakte grens, en werden mede daarom oorlogen tussen steden gevoerd. Als je nu naar de relaties tussen de Europese landen kijkt, dan is een oorlog tussen de lidstaten ondenkbaar geworden, terwijl vroeger Europa veruit het bloedigste continent ter aarde was. Het argument dat we zonder grenzen een eenheidsworst zouden krijgen slaat overigens kant noch wal, na het opheffen van de landsgrenzen in Europa verdwenen immers ook niet de spanjaarden, engelsen of nederlanders van de aardbodem, het zijn niet zozeer landsgrenzen, maar talen die volkeren vormen.

Daarom ben ik (als een van de weinigen, weet ik) van mening dat landsgrenzen wereldwijd afgeschaft mogen worden, want het enige wat ze bewerkstelligen is verdeeldheid tussen volkeren in stand houden. In de praktijk zal zoiets kan echter alleen maar bereikt kunnen worden als het onderlinge welvaartspeil tussen volkeren weinig of niet met elkaar verschilt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof ook niet in landsgrenzen, zeker niet in daarop gebaseerde rechten. Wij allen zijn zwervende volken geweest in Europa en door toeval zijn we in deze streken blijven hangen. Dat op zich geeft geen 5recht om andere uit te sluiten. Het geeft wel recht om de werking van wetten de definieren. Maar dat laatste wordt in het kader van de EU en andere internationale organisaties van steeds minder belang. Ik vind dat mensen zich niet op landsgrenzen mogen beroepen, anders dan voor het aangeven van een werkingsgebied van de wet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Landsgrenzen worden het ijverigst bewaakt door de mensen die ergens aan de macht zijn, want ja als je de grens tussen Nederland en België weghaalt heb je nog maar één MP nodig i.p.v twee.
Wat mij betreft krijgen we toch liever een soort verenigde staten van Europa; kunnen we toch wat eigen wetjes en regelingen houden, maar of ze nou alleen in Den Haag niet luisteren of in Brussel niet luisteren maakt niet zoveel verschil.
Aan de andere kant schijnt een mens ook toch wat rivaliteit nodig te hebben, dus alle verschillen opheffen lijkt me ook niet goed.
En nu kun je tenminste nog eens het idee hebben dat het gras bij de buren groener is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding