Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

1 Week zonder stroom hoe ervaar je dat ? Dus ook geen nood stroom ?

Kan Nederland zonder stroom 1 week
Aleen ziekenhuizen die hebben wel nood stroom

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Iedereen met een c.v. verwarming heeft geen verwarming meer, gebeurt dit in een koude winter, dan bevriezen veel waterleidingen binnen 3 a 4 dagen.
Dat zullen aan het eind van de week millioenen woningen zijn!
Hulpdiensten zullen niet meer werken.
Verkeer is een chaos en zal overal vast staan, dat doen ze nu al bij 2 cm. sneeuw!
Openbaar vervoer valt grotendeels stil.
Eigen vervoer trouwens ook, geen pompen meer die werken, bij de pompstations.
Goeie vraag niet meer bereikbaar! :-)
Geen enkele verlichting meer in de nacht, leuk voor de inbrekers en ander tuig.
Bruggen gaan niet meer open en dicht.

Bij mij brandt de houtkachel, dus wie het koud heeft kan komen, zelf soep menemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom graag - en dan neem ik mijn voorraad waxientjes en kaarsen wel mee...

Andere antwoorden (6)

Ja dat kan wel, en dan wordt het plots weer heel gezellig op straat en in het dorp... Verleden week was hier een stroomstoring van een half uur... Iedereen liep op straat en sprak elkaar aan... De mobiele telefoons deden het ook niet, dus je was vooroorlogs zal ik maar zeggen, alleen, zonder contact met de buitenwereld en zonder internet... Ik ging wandelen door het dorp en iedereen sprak elkaar aan... Het was net een autoloze zondag, maar dan reden er nog wel auto´s nu....

Heel gezellig en heel leerzaam om weer eens te voelen hoe zeer je op de zaken vertrouwt dat ze er altijd zijn en vanzelfsprekend is dat echt niet...

Maar we kunnen wel zonder stroom een week hoor... Die diepvries voeren we wel aan de kippen... Dat is het grootste probleem niet... En lekker donker in de straat WOW... Laat die week zonder stroom maar komen hoor...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me heel vervelend, als m'n voedsel bederft, dat ik geen nieuwe voorraad kan halen omdat de winkel gesloten is in verband met stroomuitval.

Electronica is tezeer verweven in onze infrastructuur om een gemis van een week op te vangen zonder problemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, mijn vriezer stinkt de pan dan uit, het is steenkoud in huis en ik denk niet dat er nog gezond leidingwater uit de kraan komt, zelfs 112 is niet bereikbaar. Je zou het kunnen proberen, maar dan moet je je erop voorbereiden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
112 niet bereikbaar. Dan moet je ook maar een gewone telefoon in huis hebben. Jouw pokkie doet het ook nog wel enige dagen. Daarna opladen in de auto.
Zo dat probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En jij denk dat de 112 centrale het dan nog doet?
Een week zonder stroom is nauwelijks voor te stellen!
Wat Xinix schetst is geweldig voor een dag, maar voor een week is het niet voor te stellen. Ga maar eens nadenken wat er allemaal op stroom werk:

-alles in winkels
-benzinepompen
-Alle telefoons (incl. 112)
-Koffieapparaat ;-)

Ik denk dus dat echt het hele dagelijkse leven in de soep zal draaien, en dat er in ziekenhuizen een hoop mensen sterven. Ook zullen gevangenen uitbreken, en winkels worden geplunderd.

Niet realistisch dus!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik een gasfornuis heb, dus dat lenigt de nood wel iets. Je kunt in elk geval nog een potje koken of water heet maken. Soort kamperen in eigen huis dus.
Dat kamperen gaat dan ook wel door in bijvoorbeeld het ontbreken van kunstlicht en verwarming, en vooral die verwarming zou je op de langere termijn wel weer eens kunnen opbreken, vooral als je eigenlijk al jaren niet meer echt langere tijd (langer dan de tocht van en naar de auto) in de winter buiten hebt doorgebracht.

Wanneer het in de zomer gebeurt heb je het verwarmingsprobleem natuurlijk niet, maar wordt het houdbaarheidsprobleem van voedingsmiddelen weer groter.

Mensen zijn creatiever en flexibeler dan je denkt, en uiteindelijk zal Nederland ook een hele week zonder stroom wel overleven, alleen inderdaad niet iedereen. Mensen wier leven in enige mate afhankelijk is van electriciteit (beademingsapparatuur, medische hulpmiddelen) zullen het inderdaad heel moeilijk krijgen en wellicht niet overleven, maar daar staat weer tegenover dat mensen veel meer op elkaar aangewezen worden, wat sociaal een hele grote winst kan betekenen - zolang als het duurt, natuurlijk. Mocht het probleem langer dan een week gaan duren, dan zou het je wel eens kunnen verbazen hoe snel we alternatieven uit de grond weten te stampen.

Het huidige westerse leven is extreem afhankelijk van stroom, maar het mensenleven an sich nog niet. We zijn in die 100, 150 jaar nog niet zo ver gedevalueerd dat we niet meer zonder zouden kunnen leven, alleen onze omgeving zou er weer even terug op aangepast moeten worden.

De grootste schade zal uiteindelijk de economische zijn ; al die wekkers die niet aflopen, mensen die te ver van hun werk wonen om de zaak te kunnen bereiken, apparaten die niet werken.......en natuurlijk na afloop al die schadeclaims, ook voor ontdooide vriezers waar alleen maar een laadje ijsblokjes in lag.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen in nog in Zuid Frankrijk woonde is de stroom 9 dagen uitgevallen. Het was koud, dus iedereen ging aan de oliekachel en/of noodaggregaat. Wij hebben toen een diesel aggregaat gekocht. Maar het is gewoon goed vol te houden.
Toen ik erg jong was en ik in Haarlem woonde, hadden wij op een gegeven moment ook niets aan energie. Mijn broer en ik hebben toen het kippenbruggetje over de Jan Gijzenkade naar het sportpark weggezaagd. De hele buurt had weer warmte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding