Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat een pendel beweegt, wanneer iemand aan het pendelen is?

Ik hoop op antwoorden van de alternatieve kant en de sceptische kant.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

Omdat je onwillekeurig zelf een heel klein beetje beweegt en daardoor lijkt het of de pendel zelf rondjes draait, maar dat doe je zelf (bijvoorbeeld als je het koordje tussen je duim en wijsvinger hebt en de pendel vrij laat hangen). Er dus helemaal niets paranormaals aan, en linksom of rechtsom het zegt geen fluit.

Toegevoegd na 24 seconden:
Dit is dus een antwoord van de sceptische kant :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik ken alleen een sceptische kant omdat het "kogeltje" en de punt zwaar is en door de zwaartekracht gaat bewegen.Zo heb ik het altijd gezien. de alternatieve kant is het spirituele ,daar kan ik niet veel over zeggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal beweegt men zich voort met een pendel, maar als je de pendelaar zou vragen langere tijd stil te staan dan zou op een gegeven moment de pendel ook gaan bewegen. Je ziet hier aan dat magnetische velden of ondergrondse aders/waterstromen zich heel snel verplaatsen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ach ja, ik vergeet bijna je vraag: de pendel beweegt omdat de pendelaar beweegt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het bewegen van de pendel zijn de signalen van het je eigen onderbewustzijn.
Dit komt verreweg het meest voor.
Soms wordt het veroorzaakt door z.g.n. wensdenken.
Als je heel graag een ja wil , dan krijg je een ja, wil je graag een nee dan krijg je een nee.
Je houdt dus je eigen voor de gek.
Een heel enkele keer zijn het signalen uit de spirituele wereld, vaak zijn die zo onduidelijk dat je er niets mee kan.
Maar soms, is het antwoord van de pendel zo direct en duidelijk, dat je er niet meer omheen kan, zo is het ook mogelijk met de kracht van je geest de pendel te beinvloeden!!
Ik weet dat ik weer minduimpjes hier voor krijg, maar dan begrijp ik ze teminsten.
Eerlijk antwoorden vind ik belangrijker!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigenlijk geven de 'alternatieve' en de 'sceptische' kant vaak dezelfde verklaring: als je een zwaar object aan een touwtje hangt, en dan het touwtje vasthoudt, zorgen de kleinste bewegingen van je hand voor zichrbare beweging van de pendel. Een pendel is dus alleen een manier om die minieme bewegingen te versterken en daardoor zichtbaar te maken.

Het verschil tussen de alternatieve en de sceotische kant: volgens de sceptische kant komen die minieme bewegingen die zichtbaar gemaakt worden door de pendel puur uit jezelf. Volgens de alternatieve kant kunnen er paranormale verschijnselen een rol spelen. Dat varieert van het idee dat je hand rechtstreeks gestuurd wordt door geesten tot het idee dat je onderbewuste paranormale boodschappen op kan vangen en zelf vertalen in de minieme bewegingen van de hand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn antwoord ken je waarschijnlijk al, maar ik zal het voor de volledigheid toch noemen.

Naar mijn mening beweegt de pendel door onwillekeurige, onbewuste bewegingen van de pendelaar. De pendelaar weet of raadt de gewenste uitslag, en zorgt er onbewust voor dat de pendel die uitslag zal aangeven.

Mijn stelling voldoet daarmee aan de eis van Popper, dat een hypothese falsificeerbaar moet zijn.

Uit mijn stelling volgt namelijk dat de pendel alleen een goede uitslag zal geven wanneer de pendelaar op één of andere manier de gewenste uitkomst kent. Kent de pendelaar de gewenste uitkomst niet, dan zal de pendel een willekeurige uitslag geven.

De test is dus: zorg dat de pendelaar de gewenste uitslag niet *kan* weten, althans, niet via een geaccepteerde manier. Volgens mijn hypothese is de uitslag van de pendel dan onbetrouwbaar, ofwel: niet te onderscheiden van de uitslag van een worp met een dobbelsteen.

Indien een experiment wordt uitgevoerd waarbij de uitslag van de pendel wél betrouwbaar is, anders gezegd: significant afwijkt van de uitslag van een worp met een dobbelsteen, dan is mijn hypothese gefalsificeerd, en moeten we erkennen dat de uitslag van de pendel ook op een andere manier tot stand kan komen dan door de onwillekeurige, onbewuste bewegingen van de pendelaar.
15 jaar geleden
Je energie stroomt door de pendel en daardoor gaat deze bewegen. Iemand met een zuiver lijntje naar boven kan op die manier communiceren. Op deze manier kan je ook wateraderen vinden. Niet iedereen kan pendelen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit antwoord is noch alternatief,noch sceptisch,maar praktisch. Als je het touwtje,koordje,kettinkje in de hand houdt,maak je onwillekeurige bewegeinkje met je hand. Deze bewginkjes worden versterkt weergegeven door de pendel! Probeer eens het volgende: Leg de hand met het koordje op een tafel,zodat het koordje deels op de tafel ligt en er deels overheen hangt en kijk wat er dan gebeurt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je onderbewustzijn geeft dan andwoord via de pendel maar vraag wel geconcentreerd eerst aan de pendel welke slingerbeweging betekend ja op al mijn vragen dan de vraag van nee dan de vraag ik weet het niet dan de vraag ik wil het niet zeggen omdat de pendel vier bewegingen heeft die zijn linksom rechtsom en naar boven en naar beneden hou de pendel wel ongeveer twee minuuten in de handen en stel tevens de vraag de pendel zal je alleen niet helpen bij de vragen bv de lotto getallen ik doe het wel eens bij de voetbalwedstrijden jij zult versteld staan bij de mogelijkheden die de pendel heeft wel eerst vaak oefenen en je hoofd eerst leeg maken en rustig gaan pendelen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing