Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je beter lopen of rennen als het regent?

Word ik het minst nat als ik door de regen loop , of als ik ren? Zonder paraplu natuurlijk .

Toegevoegd na 4 minuten:
Met hoofdbedekking en maar een klein stukje.(auto naar huis bijv,)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
3.6K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goeie vraag..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is een interessante vraag, en er is geen eensluidend antwoord op te geven. Het hangt namelijk van een aantal factoren af, zoals de snelheid van de regen en waarvandaan de wind (dus ook de regen) komt.
Zie hier een leuke site met allerlei weetjes hierover.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
itsme
15 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (12)

Dat ligt aan de zwaarte van de regenval en de afstand die je af moet leggen.
Bij zware regenval en een korte afstand kun je beter rennen. Bij een lange afstand maakt het niet meer uit; je wordt gewoon drijfnat.
Bij lichte regenval en een korte afstand zou ik me er niet om haasten. Bij een langere afstand dan weer wel. (als je dan weer te hard loopt, wordt je nat van het zweet)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je rent ben je eerder op plaats van bestemming (ervan uitgaand dat het daar droog is) dus verkort je de tijd dat je in de regen bent en wordt je dus minder nat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja daar zit ook weer wat in....
Deze vraag gaat ook over het idee dat je wanneer je rent meer regendruppels vangt, aangezien je daar als het ware tegenaan rent. Waar tegenover weer staat dat je langer door de regen moet wanneer je loopt.
Ik meen mij te herinneren dat bij Braniac een onderzoek is gedaan naar rennen en lopen in de regen en dat de uitslag daarvan was dat het niet veel verschil maakte of je rent of loopt, wat betreft hoe nat je wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mythbusters hebben ze dit een keer getest. Hieruit bleek toen dat je beter kon gaan lopen. Maar ik denk dat als je een beetje wind mee hebt, je beter kunt gaan rennen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lopen, nat word je toch. Met rennen wordt je nat en moe :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nat is nat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij Mythbusters is deze vraag inderdaad beantwoord en .....overeind gebleven !! (Confirmed). Als het regent , kun je per saldo uiteindelijk beter gaan rennen.

Behalve als je natuurlijk ZO ver moet dat je toch zeiknat wordt en er geen rennen meer aan is, dan kun je je die energie beter besparen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag had ik al een keer gesteld met fietsen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een troost de meeste regen valt naast je
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat als de regen loodrecht naar beneden gaat, je bij het rennen per seconde wel natter wordt, want je word dan ook van voren geraakt, maar het is maar een beetje meer, en je bent erdoor korter in de regen, dus toch maar rennen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
itsme
15 jaar geleden
en nu 100 :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja.
Je vangt net zoveel regen op als je loopt of rent.
Dit is uiteraard als de regenval hetzelfde blijft en windkracht hetzelfde blijft.

Als je rent wordt je wel eerder drijfnat ivm de snelheid die je daarnaast nog gebruikt en dit kan dan veel eerder door je huid doordringen.
Als je zeer hard rent dan kun je zelfs nog natter worden ivm de zweet die je produceert. Dus dan ben je nat en kleverig.

Gewoon rustig lopen, je ziet er stoerder uit en de kans is groot dat je droger aankomt dan wanneer je rent.

Er is hier een onderzoek naar geweest, maar heb hiervan geen link bij de hand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doe eens een experimentje: zet de kraan in de keuken aan op een dun straaltje. Neem een glas en haal dat er langzaam doorheen. Neem een ander glas en haal dat en snel door heen. Denk nu in dat je 100 straaltjes hebt. Dan ligt de conclusie toch zonder Mythbusters voor de hand: Rennen....

Je kunt het ook zien door te bedenken dat de regen (in liters per vierkante decimeter constant is., en dat de hoeveelheid regen op jouw kop dus alleen afhankelijk is van de tijd die je in de regen staat. Korter erin staan is beter: Rennen....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding