Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit een pyramidespel?

www.geldklimmer.nl

Dit is toch illegaal? Of hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.6K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
netjes van je,, dat je op ieders antwoord een reactie geeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@PSV: zijn de punten of de plusjes en minnetjes voor jou persoonlijk zo belangrijk? Dan zal ik even zoeken naar een andere vraag waar je op geantwoord hebt en daar een +1 geven. Ben jij ook weer blij.
De site is echter wel bedoelt om antwoord te geven op een vraag en niet om allerlei andere zaken te bespreken. Daarvoor had je dan misschien beter zelf een vraag kunnen stellen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja het is een piramidespel en ja het is illegaal;

Piramidespelen vallen in Nederland sinds 1998 onder de verboden kansspelen van de Wet op de kansspelen. Het spel wordt gezien als een kansspel, omdat de deelnemers geen overwegende invloed hebben op hun resultaten. Ze zijn daarvoor immers afhankelijk van de inspanningen van anderen. Daarmee wordt de kans om te 'toppen' (de top van de piramide te halen en te incasseren) van het toeval afhankelijk. Aanleiding om de piramidespelen onder de verbodswetgeving van de Wet op de kansspelen te brengen, was de grote deelname aan dit soort spelen in de jaren 1995 en 1996. Toen de eerste slachtoffers vielen begin 1997, kwamen er Kamervragen, hetgeen uiteindelijk leidde tot wijziging van de Wet op de kansspelen. Bron: www.Justitie.nl [2]

. Deze wet definieert een piramidespel als:

een gelegenheid waarbij deelnemers een goed afgeven of een verplichting aangaan teneinde daaruit een voordeel te verwerven dat geheel of ten dele afhankelijk is van de afgifte van een goed of het aangaan van een verplichting door latere deelnemers.

Hiernaast kan men ook een piramidespel als een soort faillissementsfraude of flessentrekkerij zien: men laat een onderneming opzettelijk schulden maken die zij uiteindelijk niet kan nakomen. Wanneer men echter hieraan toekomt, is het al te laat en is de vogel gevlogen.

Wie zijn geld heeft geïnvesteerd in een piramidespel, kan dit in principe terugeisen. De overeenkomst is in principe in strijd met de wet en dus nietig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

lijkt me piramide spel,ze verdienen aan jou 15 euro,en of je ze ooit terug krijgt is nog maar de vraag.
niet aan beginnen ,met vingers er vanaf blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik was het ook niet van plan hoor. Vroeg me enkel af of het niet illegaal was.
+1
Pyramidespelen zijn verboden bij wet inderdaad en het lijkt er zeker op dat deze daar onde valt. Als je gedupeerde bent kun je aangifte doen.

Overigens uit hun FAQ:
5. Waar zit het addertje onder het gras
Blijf vooral zoeken

Die vind ik dan wel weer geinig..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het staat bol van de spelfouten, daarom alleen al zou ik er niet aan meedoen en het ruikt er sterk naar een piramidespel inderdaad... Mij niet gezien daar...

Piramidespelen zijn bij wet verboden ook...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, die schrijffouten waren mij ook al opgevallen.
Ik kreeg de link van een kennis en dacht: dit kan niet kloppen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 dus.
ja is illegaal; het valt me overigens wel op dat de berichten en reacties dateren van oktober en november 2008! Ik heb niets van 2009 gezien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mischien ken je de naam: herbalife (verzorgingsproducten) of kan ff niet op de naam komen.. (mischien straks). dat zijn bedrijven die willen jou lid maken als zogenaamd personeel, en ze doen net of je er rijk van kunt worden. om mee te mogen doen mag je producten kopen (t.w.v. heel gevarieerd tot wel 1000.=) en zo moet jij ook anderen lid gaan maken, of chiq gezegt: personeel werven. bij elk nieuw lid ontvang je een bonus (een salaris bestaat niet), en zo moet je geld gaan opbouwen. maar de mensen zijn toch veel te sceptisch (kun je zo wel nagaan) om daar aan mee te doen. dus met wat pech word je lid en ben je gewoon veel geld kwijt.

Toegevoegd na 51 seconden:
dat andere bedrijf doet ook aan verzorgingsproducten op basis van Aloe vera... het wondermiddel (uhumm)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elke website waar wordt gezegd dat je met weinig moeite veel geld kan verdienen is imo verdacht. Ik zeg altijd maar; "voor niks komt de zon op". Ik zou het dus niet vertrouwen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, illegaal. Trap d'r niet in. Doe aangifte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik trap nooit in die dingen. Kan ik aangifte doen als ik er niet aan meedoe? Of kan ik het melden dat ik het heb gezien?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding