Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Sollicitatieplicht tijdens een faillisementsuitkering?

Mn werkgever is failliet en nu kom ik in aanmerking voor een faillisementsuitkering. Dus 13 weken achterstallig loon en max 6 weken opzegtermijn. Ben je verplicht om tijdens die 6 weken opzegtermijn te solliciteren? Komt die uitkering dan in gevaar of is dat alleen van toepassing op een mogelijke ww-uitkering?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Nee, ook die zes weken krijg je geld waar je sowieso al recht op had (ook al kan je werkgever zelf het niet meer betalen), dan hoef je dus niet verplicht te solliciteren. Die sollicitatieplicht geldt pas als je ná die zes weken in de ww komt.

Wel is het zo dat als je tijdens die zes weken opzegtermijn gaat werken voor een andere werkgever, je voor die uren geen faillisementsuitkering meer krijgt. Dan is de situatie vergelijkbaar met het eerder dan de zes weken opzegtermijn vrijwillig stoppen bij je baas om voor een ander te werken.

Maar recht of geen recht: als ik jou was, zou ik direct hard gaan solliciteren. Dit is niet echt een tijd waarin je het je kan veroorloven om maanden niets te doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij ben je wel verplicht te solliciteren, als je daarna tenminste een uitkering wilt. Je weet dat je werkeloos gaat worden, en als jij dan vervolgens 6 weken thuis gaat zitten en dan pas in actie komt, kunnen ze je verwijtbaar werkeloos verklaren. Dit hebben ze mij verteld aan het einde van een jaarcontract, dat zodra je weet dat je werkeloos wordt, geacht wordt te gaan solliciteren. Misschien niet het verplichte aantal (is dat nog steeds minimaal 1 per week?) maar wel dat je al iets gedaan hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing