Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent 't woord economie voor jouw persoonlijk?

Niet: hoe 't met je 'persoonlijke economie' gaat.

Hoe zou jijzelf economie definiëren? In je eigen woorden.
Dus niet iets wat op wikipedia staat ofzo...

(Ik zet de vraag met opzet onder 'Overig', om een zo neutraal mogelijke vraag te stellen.)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
964

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Boterhamverdeling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De creatie en de migratie van waarde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is economie gebaseerd op het leveren van goederen of diensten de ene kant op, de 'beweging' van geld de andere kant op.

Stel, in het onmogelijke geval, dat vanaf vanacht 12 uur niemand meer geld zou uitgeven? Het geld zou er nog wel zijn maar de economie zou ophouden te bestaan.

Ik speel wel eens met het volgende idee:

Een 'normale' economie is er op gebaseerd dat er daadwerkelijk geld gaat naar partijen die goederen of diensten leveren.
Tegenwoordig wordt er veel op krediet geleverd.

Als je de verhouding tussen die 2 zou berekenen, kom je dan misschien uit op een gezonde en een ongezonde verhouding?
Zoiets als een golf in zee waarvan de top harder gaat dan het onderste gedeelte en dus 'overrolt''?
(volgen jullie me nog?)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry voor die -duim. Hoe zou je ooit een Perfecte wereldeconomie kunnen creeren? Op het moment dat iedereen geen geld meer uit zou kunnen geven, waar gaat het geld dan naar toe? Dan komen we weer op: Wat krijg je zonder te geven? Mijn advies voor deze tijdL
Neem wat je krijgen kan en benut je kansen welk je aangeboden krijg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@Jinx: het zij je vergeven :) Als niemand meer geld zou uitgeven dan blijft het geld waar het is en gaat dus nergens naar toe. Ik denk, wat je advies betreft, ja, zo werkt het wel en heeft het altijd gewerkt. Niks nieuws dus, ongeacht hoe een economie er ook uit ziet. Ik denk dat het aan iedereen persoonlijk is om te beslissen hoe ver je daar in gaat (met name op het gebied van integriteit).
Economie is voor mij een klotevak op school, waar ik niets van begreep. Verder weet ik dat ik er midden in sta, maar ik zou het niet kunnen definiëren.
Economie is voor mij niet definieerbaar en zeer onbegrijpelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eco: 'het leven', zoals in ecologie en dat soort woorden
nomie: benoemingen, namen, of in nummers.

dus het is een beschrijving van
'het leven in exacte namen (definities) en nummers'.
Omtrent de uitdrukking van waarde in geld, creatie van waarde, veranderingen in waarde en overdracht van waarde.

Om het te begrijpen moet je
a) veel definities kennen (kwestie van leren),
b) gevoel voor getallen en verhoudingen hebben
c) vooral gevoel hebben voor het verband tussen het echte leven en al die definities en getallen.

Gebrek bij velen op belangrijke posities aan dat laatste punt is een hele belangrijke oorzaak van de huidige crisis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind een economie een breed begrip waar veel andere dingen aan worden "gehangen" waardoor ik er nog minder van snap.
Een abstract begrip wat te pas en te onpas wordt gebruikt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De beschrijving van hoe mensen zich gedragen ten opzichte van (natuurlijke) hulpbronnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat eeuwigheidswaarde heeft, liefdevol met
God omgaan met de mens en de natuur......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding