Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Overal wespen, waar komen ze vandaan?

sins gisteren zitten ze overal. zelfs in huis.
10 minuten geleden 23:28 nog een van de lamp geplukt.
eergisteren geen 1 vandaag overal, in de tuin in huis in de buurt.
maar niet bij de buurman?
zit het nest ergens in huis? waar moet ik zoeken.
ben als de dood voor die beesten.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zie de Bron voor een eerdere vraag.

Verder: wespen hebben zoetigheid nodig. Normaal gesproken (t/m juli) halen de werksters voedsel voor de larven. De larven groeien daarvan, en als "ruil" produceren ze een zoete stof die weer als voedsel dient voor de werksters.

Zolang er larven zijn, hebben de werksters dus zoetigheid te eten.

Vanaf augustus worden er geen larven meer geproduceerd - waarom zou de wespenkolonie dat doen, het jaar is immers bijna voorbij voor de wespen.

Geen larven meer - dus geen voedsel voor de werksters. Die werksters zwerven dus uit om voedsel te vinden. Vandaar dat ze dol zijn op alles wat zoet is, of zoet zou kunnen zijn.

Waarom wel bij jou en niet bij de buren? Dat kan liggen aan wat jullie in huis hebben. Dat hoeft geen zoetigheid te zijn, het kunnen ook andere geuren zijn.

Het kan ook liggen aan de aanwezigheid van een wespennest. Ik heb een nest onder de dakgoot. Zo heel af en toe vindt er een wesp een weg naar de zolder. Dus heel soms vind ik een dode (soms zelfs een nog levende) wesp op zolder.

Kijk eens op een warme dag goed naar je huis, van alle kanten. Als er een nest zit, zie je binnen een paar minuten dat er steeds wespen van en naar hetzelfde punt vliegen. Zo heb ik mijn dakgoot-wespennest ontdekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wij hebben dit ook gehad.

Ik zou zeggen check eerst de bron even.
En als dat niet iets oplost zou ik toch aanraden er even iemand bij te halen die evt. het kan opsporen.
Maken jullie ook gebruik van hor deuren & ramen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bedankt de link had ik ook gevonden.
wij gebruiken van die hangflappen(is dat een woord) vor de deur en ramen staan niet open.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hangflappen.. ach zolang we elkaar snappen he? ;) haha
Dan zou ik toch even op onderzoek uit gaan, of iemand het laten doen die niet bang is voor wespen. Om uit te zoeken wáár ze dan precies vandaan komen. Zo weet je ook of het van binnen uit komt. Of omdat er toch perongeluk een paar naar binnen zijn gevlogen bij het openen van een deur. Als je weet dat het binnen zit (en de tips van mijn gegeven bron helpen niet). . dan zou ik óf zelf gif spuiten of iemand het voor je laten doen. Bij ons zaten ze achter de stenen. Ze hadden zich een weg gegeten en zaten in een gat achter de stenen langs. (dus ze zaten wel aan de buitenkant maar kwamen daardoor wel makkelijk het huis binnen want ze zaten vlak bij de deur opening. Dus de kans dat er dan één naar binnen vliegt is groot. >>> CHeck daarom ook góéd!! buiten het huis. Of je gezoem hoort en 'geknaag'. Het geluid wat je ook wel hoort als een wesp op hout zit te 'knagen'.<<<<
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik luister mij helemaal de ziekte haha. net nog met zaklamp op pad geweest.
morgen is man lief weer werken hahaha dan kan ik hem niet roepen ze te vermoorden bahbahbah
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hier valt het wel mee hoor, ben thuis morgenochtend.
Laat me raden ; gisteren had je nog een nest in de tuin van de buurman- zouden ze daar wellicht vandaan kunnen komen ? Of was dat een aanname ? Ze kunnen trouwens ook best ettelijke tuinen verderop zitten, of helemaal niet in iemands tuin.

Verder moet je gewoon proberen ze niet of zo min mogelijk te lokken. Dus geen zoete drankjes buiten zetten, maar ook als je buiten zit zorgen dat je niet naar zee, shampoo of parfum ruikt. Dan zijn ze echt geen moer in je geinteresseerd. Sowieso zijn ze in jouw netzomin geinteresseerd als in je stoel of tafel, maar willen ze ´dat zoete´ wat ze ruiken. Dat dus in je beker, maar ook op je hele lijf kan zitten.
Een wespenmepper in de buurt - zo'n tennisracket waar je ze mee kunt electrocuteren - en een wespenval, desnoods zelf in elkaar geknutseld van een lege limonadefles die je doorsnijdt en het bovenste deel ondersteboven weer in het onderste deel), op een paar strategische plekken doen ook wonderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ze komen uit de wespen korf en ze zien mensen als hun vijand maar daarom moet je ook en wij hebben dat ook gehad op vakantie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding