Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat astralogie al 6000 jaar bestaat, terwijl het nog steeds zeer omstreden is?

Iets wat al 6000 jaar bestaat moet ergens een oorsprong hebben gehad, ergens een waarheid, een geloof in de juiste werking .
Nog steeds houdt het vele mensen bezig.
Hoe kan zoiets al 6000 jaar bestaan zonder het ooit te kunnen verklaren?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.5K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb ik je aan het denken gezet?
:-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De eer is aan jou!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo is het toch ook met alle religies?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien moet je de vraag andersom zien: Hoe kan het dat astrologie, na 6000 resultaatloze jaren, nog steeds aanhangers heeft?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ed, ik zie het zo. Astrologie is iets wat altijd is geweest. Nu houdt het ons bezig, omdat we er door de eeuwen heen steeds verder vanaf kwamen te staan en het weer beginnen te herontdekken en de behoefte hebben gekregen om het te willen verklaren. Het was er altijd en zoals ik al eerder aangaf loopt het parallel aan het menselijk bewustzijn of denken.

Onze voorouders zagen de wereld om hen heen als één groot natuurgebeuren, waarin alles met alles te maken had en waarin ze volledig waren opgenomen. Het zogenaamde ik-bewustzijn in de mens was nog niet wakker. De mens viel samen met zijn buitenwereld, kon de natuur begrijpen, de wolken analyseren, de maan lezen, met geesten spreken, luisteren naar alles om hen heen en feilloos aanvoelen en begrijpen. Astrologie, natuur en de geestenwereld was voor hen net zo werkelijk als voor de meesten van ons de realiteit en wetenschap nu. Langzaamaan zijn ze 'uitgeroeid of bekeerd'.

Analoog aan het onontwaakte rationele bewustzijn kenden onze voorouders nog geen schrift, want het geschreven woord is een uitdrukking van de ratio. In de uitgebreide mythologie van over heel de wereld laten verhalen van verschillende volkeren opvallende overeenkomsten zien, zonder dat daar vroeger een onderlinge uitwisseling mogelijk was. Kennelijk werd het leven en de schepping met al haar - voor ons nu - geheimen door de hele mensheid op dezelfde manier ervaren.

De mens heeft zich verder ontwikkeld op allerlei gebied en is daarmee tegelijkertijd steeds verder af komen te staan van alles wat ik eerder opnoemde. Vroeger was er geen behoefte om iets te verklaren, men wist het en wist het zeker. Mensen hebben ergens onderweg de mogelijkheid verloren om het geheel als geheel te blijven zien. Het zijn allemaal losse stukjes geworden die we nu weer in elkaar willen passen. Maar het past al :) Jij en ik weten het, en daarom is die verklaring voor ons ook een stuk minder interessant.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het was handig om je tijdsverloop op te baseren - dezelfde sterren staan in dezelfde periode op dezelfde plek aan de hemel. Dus zag je aan het begin van de avond sterren A, B, en C, dan wist je uit ervaringen van voorgaande jaren dat het een goede tijd was om te oogsten.

Deze tijdsmeting is echter met de tijd overgeslagen naar een soort van "voorspellende" rol, waarvoor geen wetenschappelijke basis bestaat. Correlatie impliceert geen causatie.

Het is dan ook niet omstreden in wetenschappelijke kringen. Enkel daarbuiten nog. Net als dat de evolutietheorie binnen de biologie als vanzelfsprekend wordt aangenomen, terwijl er nog altijd mensen zijn die het ontkennen om persoonlijke redenen (vaak zonder er echt kennis van te hebben), zo heeft astronomie de astrologie vervangen binnen wetenschappelijke kringen, omdat de voorspellingen die hiermee gemaakt werden, wél meetbaar waren, en uitkomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry, dat had moeten zijn "correlatie betekent geen causatie", da's een correctere verwoording.

Toegevoegd na 7 minuten:
Oh, en natuurlijk: mensen houden vast aan oude tradities, vaak uit gewenning. Dat zal hier ook meespelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat astrologie net als alle andere religies of talen iets is wat van generatie op generatie als een meme is doorgegeven. Daarnaast zijn de omschrijvingen van horoscopen altijd zo geformuleerd dat er voor iedereen wel wat in zit, en daardoor voor velen geloofwaardig wordt gevonden, een eigenschap die de meest succesvolle religies in zich hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van alle vier mijn kinderen, heb ik een geboortehoroscoop laten maken, volgens hun vader totale onzin, maar toch.....hij las ze uitgebreid en nu respectievelijk 30-28-27 en 25 jaar later bekent hij schoorvoetend dat er toch wel enige waarheid in zit.
Een voorbeeld: voor mijn jongste zoon werd voorspeld dat hij vanaf zijn 15e levensjaar tot zijn huidige leeftijd moeite zo hebben met het vinden van zijn plaats in het leven. Nou is dat een vrij algemene uitspraak en je zou kunnen zeggen dat dat voor iedereen geld in die periode van zijn leven.
Op dit moment zoekt hij niet meer(hij werd een week geleden 25) , en het lijkt erop dat hij zijn plaats gaat vinden als boeddhistische monnik in India.
Maar daar waar zijn broers en zus moeiteloos hun plekje vonden hebben we met hem een lange weg behandelt om te komen waar we nu zijn.
En voor de drie andere kids gold dat ze zonder excessen hun pad zouden bewandelen. Wel was de een -volgens de horoscoop- voorbestemd om een beroep te gaan uitoefenen waarbij geweld een rol zou kunnen spelen(hij is militair geworden(en dat had ik absoluut nooit verwacht, en de hele horoscoop was ik allang vergeten)
Over de andere zoon werd gezegd door de horoscoop dat hij geen moeite zou hebben om te komen waar hij nu is(ogenschijnlijk dan, zo lazen we in de horoscoop). Maar van binnen zou hij grote moeite hebben om gelukkig te worden. Een half jaar geleden vertelde hij ons dat hij ogenschijnlijk heel gelukkig was maar van binnen een grote worsteling had met zijn geaardheid.
Wij hadden dat niet gezien, hij leek ogenschijnlijk zo happy.
Nu nog steeds blijft onvoorstelbaar dat alles wat er ooit geschreven in deze horoscopen eigenlijk allemaal bleek te kloppen.
Hoe kan dat. Voor mij is het duidelijk dat er kennelijk een verband te leggen is tussen de stand van de sterren en het levenspad dat iemand tegemoet gaat.
Wetenschappers hebben nooit kunnen vaststellen dat er werkelijk waarde aan gehecht zou moeten worden.
Ik leg me daar helemaal bij neer in eerste instantie, maar bovenstaande feiten spreken voor zich.
Wel weet ik dat het maken van een horoscoop een nauwgezette arbeid is, die heel wat inzicht en kennis vraagt en bepaald niet oppervlakkig is, anders dus dan de horoscopen die je in de bladen leest.
Het vereist een grondige studie en veel nauwkeurigheid.
En waarschijnlijk is dat al 6000 jaar deze kennis en inzichten aanwezig zijn, met wisselend resultaat,maar met resultaat want anders zou het niet meer zo serieus beoefend worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Interessant pieker, mijn levenshoroscoop is ook sluitend tot nu toe en een aantal dingen had ik niet zelf kunnen bedenken of verzinnen. Er zijn nog wel meer interessante dingen, maar die durf ik hier niet eens neer te zetten :P Met je laatste paar zinnen kan ik het alleen maar eens zijn. We zitten weer eens op één lijn...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zit niet op een lijn met jullie, ik kan het gewoon niet geloven, ik zal wel willen maar kan het niet.
Te veel wetenschapper? Beladen woord!
Waar ik wel in geloof dat een horoscoop een sleutel is om via paranormale zaken informatie te krijgen.
Een sleutel om in de toekomst te kijken.
Een opening in het grote geheel, waar we allemaal een deel van zijn.
Als je de eerste woorden van een levensverwachting kan lezen, kan de rest volgen.
Ik zie het dus meer als een helderziende voorspelling, met de astrologie als hulpmiddel, als opening, als sleutel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Pieker ,vergeet ik je te zeggen dat ondanks mijn instelling je verhaal bijzonder is, en dat alles zo maar op zijn plek kan vallen en een monnik in India is niet niks begrijp heel goed dat je onder de indruk bent.
Bedankt voor je bijdrage .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
monique, mooi verhaal voor die mensen die er niets van geloven en zeggen dat ze niets kunnen testen omdat het van te voren niet is vastgelegd.
Bij jou dus wel, maar nu hoor ik niemand!
Goeten
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ed, natuurlijk hoor je niemand. Met alle respect, maar het verhaal hier is "Tien jaar geleden zijn er voorspellingen gedaan. Ik houd geheim wat er is gezegd. Ik vertel je alleen dat die voorspellingen zijn uitgekomen. Maar je mag het niet controleren." Tja. Kan best zijn hoor, we kunnen daar op deze manier helemaal niets over zeggen. Denk aan al die proeven die zijn gedaan, waarin mensen hun "persoonlijke" horoscoop kregen, en vonden dat zij daarin zo ongelooflijk treffend werden beschreven. Werkelijk verbazingwekkend nauwkeurig! Er stonden persoonlijke dingen in die de astroloog helemaal niet kón weten. Tot die mensen erachter kwamen dat ze precies dezelfde horoscoop hadden gekregen als alle anderen in de zaal. Had je het aan iemand in die zaal gevraagd, vlak voordat bekend werd gemaakt dat ze een standaard-horoscoop hadden gelezen, dan had die persoon precies zo'n verhaal verteld als monique hierboven. Nu vertelt monique hierboven precies zo'n verhaal, en nu verwacht je dat wij dat zomaar klakkeloos aannemen? Dan moeten we al die experimenten dus vergeten? Geen sprake van! Voor alle duidelijkheid, nogmaals: het kan best zijn dat moniques horoscoop wél een echte voorspelling bevatte. Dat zal altijd onbekend blijven, dus op deze manier zegt haar verhaal helemaal niets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoi Marita, dankjewel voor je reactie, mijn eigen horoscoop heb ik maar niet ter sprake gebracht, die klopt namelijk op een angstige manier heel erg goed tot in de meest pijnlijke details.
En Eddijst, mijn huidige partner(ook wetenschapper) vind het echt allemaal onzin, ook al werd zijn komst er perfect in beschreven.
Gewoon geluk zei, hij....
En vwb mijn zoon, hij vertrekt over anderhalve maand naar India, in zijn horoscoop staat dat hij af zou reizen naar India als het de negende maand zou zijn in het jaar 2009.
Bij het lezen daarvan 25 jaar geleden dacht ik: echt niet...maar dit kind zegt zelf, mam, het is mijn karma, deze weg lag er al vanaf het begin dat ik bewust kon nadenken.
En hij heeft zijn horoscoop gisteren voor het eerst gelezen nav deze vraag en nav van zijn nu net bekende vertrek!!
Ik vind het ook buitengewoon bijzonder en tot een tijdje geleden nog onvoorstelbaar.
En Rota, ik snap enorm goed, dat zaken pas kunnen gaan tellen voor jou, als ze met feiten onderlegd zijn.
Vanuit jouw visie helemaal terecht, en ik zou het bijna doen, die feiten geven, als het niet zo ontzettend prive was.
Maar ik constateer ook voor mezelf dat ik heel goed kan leven met het feit dat het niet op een wetenschappelijke manier kan worden onderlegd. Diep van binnen weet ik dat het helemaal ok is en dat sommige zaken er gewoon zijn zonder dat je ze zult kunnen aantonen.
Het is een manier van kijken naar de wereld, ik respecteer de jouwe, ik kan nu helaas even niet helpen om jou bwvs die feiten te geven en snap dat je het weer het "lezen van kippebotjesnivo" vindt.
Nou mijn zoon en ik gaan maar eens kijken wat je allemaal niet nodig hebt in een klooster in India, want dat stond er ook in, in die horoscoop, hij zal alles laten gaan om in armoede te leven!
Poeh, dacht ik toen ik dat 25 jaar geleden las, wat een onzin en moet je nu zien....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja, ik begrijp je terughoudendheid, maar het is wel jammer: net nu het interessant begint te worden, is de informatie niet beschikbaar. Ik zou het heel interessant vinden te weten wat er is gezegd, voor hoeveel uitleg dat vatbaar is, in hoeverre de astroloog jou en jouw familie kent, in hoeverre jij je zoon hebt kunnen sturen, al dat soort dingen. Aan de andere kant kan ik ook heel goed meekomen met je terughoudendheid hierin. Heeft deze astroloog een "track record"? Als hij in één geval echt zo goed heeft voorspeld, zou je kunnen verwachten dat hij dat vaker kan. Dan zijn die andere gevallen misschien wel te onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie, Rota, ik kom er op terug!
Er zijn meer dingen die al 6000 jaar bestaan. Het lezen van schapendarmen, bijvoorbeeld. Of kippenbotjes, of koffiedik. Ook het mensenoffer, zoals dat recentelijk nog op het Indiase platteland gebeurde, wordt al meer dan 6000 jaar toegepast.

Astrologie valt in dezelfde categorie.

Sinds - ruwweg - de oude Grieken is onze kennis zich gaan vermeerderen. Heel geleidelijk aan werden dingen over de natuur ontdekt die we daarvoor nog niet wisten.

Op die manier hebben we ontdekt dat schapendarmen, kippenbotjes, koffiedik en astrologie niets zeggen.

Dat proces verliep heel geleidelijk. Er was twijfel, een enkeling was moedig genoeg om aan die twijfel toe te geven en nieuwe wegen te zoeken. Die nieuwe wegen bleken tot een beter resultaat te leiden dan de oude wegen.

Het lezen van schapendarmen om het weer te voorspellen is vervangen door onze huidige methoden. Astrologie is vervangen door astronomie. Enzovoort.

Op die manier zijn we de natuur, en alle wonderlijke samenhangen daarin, steeds beter gaan begrijpen. Daardoor zijn we nu meer één met de natuur dan vroeger.

Kijk naar malaria, of de pest. Dat overkwam ons. Het was een straf van de goden. Of het kwam van de slechte lucht van het moeras (malaria: mal-aria, slechte lucht). Er was weinig aan te doen, behalve vroom zijn, bidden en offers brengen.

Nu weten we hoe pest en malaria werkelijk ontstaan. We begrijpen de natuur op dat punt. Daardoor kunnen we ons er nu wel tegen weren. Door dit begrip hebben we veel meer contact met het functioneren van de natuur dan vroeger.

Er zijn nog groepjes die bidden, of zelfs mensenoffers brengen. Die groepjes worden als achtergebleven gezien.

Met astrologie is het niet anders. In onze cultuur is dat populairder dan schapendarmen lezen - maar dat is puur onze cultuur, in andere culturen is het andersom.

Het lezen van schapendarmen kan worden weerlegd met meer kennis. Je kunt de weersvoorspellingen van de schapendarmen vergelijken met de weersvoorspellingen van het KNMI. Dan is duidelijk wat wel en niet werkt. Mits je open kijkt.

Met astrologie is het net zo. Je kunt de uitspraken van de astrologie vergelijken met de uitspraken van andere methoden. Of met zichzelf. Dan is duidelijk wat wel en niet werkt. Mits je open kijkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Mooi gesproken, Rota. +1
Het gaat helaas de kloof niet overbruggen tussen de twee kampen. Maar dat geeft niet, dan blijft er altijd wat om over te discussiëren, anders wordt het zo saai hier...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rot.. Als je zou geloven in het voorspellende vermogen van de mens, dan zou je weten dat het niet uitmaakt of het schapendarmen zijn of koffiedik, een hand vol steentjes of wat dan ook.
Deze dingen zijn alleen de sleutel ter verkrijging van informatie.
Net zo als kaartlezen, handschrift, tekeningen, aura enz,
Ik weet dat je daar problemen mee hebt, maar zo maak je het alleen belachelijk, ik weet inmiddels ook dat je het zo niet bedoelt, maar voor anderen komt het zo wel over.
Door er zo over te spreken, blokkeer je direct alle andere uitleg, maar misschien is dat wel je bedoeling?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ed, ik maak niets belachelijk, en ik heb ook geen probleem met de mogelijkheid. En leg mij alsjeblieft geen duistere bedoelingen in de mond! Het zou best kunnen dat de mens voorspellende vermogens heeft. Dat moeten we dan bekijken. Tot nu toe is er niets, helemaal niets, gebleken van voorspellende gaven. Als jij denkt dat er wel voorspellende gaven bestaan: ga je gang, laat maar zien! Maar zeg niet: 'ik kan me voorstellen dat het theoretisch zou kunnen, dus dan moet het wel bestaan'.
Dat het zolang heeft kunnen bestaan heeft met opvolgende jaarsituaties en gebeurtenissen te maken , misschien dat men zich eigenlijk niet eens met deze zaken wilden bezich houden maar was het er bij gekomen omdat ze in de oudheid al het weer wilden weten dus voorspellen , toen ze dat niet eenvoudig konden doen werden ook de sterrenstanden en de tekens die men erin kon zien er bij toegepast . Als het vollemaan werd ontdekte men al dat de natuur zich anders gedroeg dan tijdens halve maan . Daarnaast dacht men dat de sterren simpel gezegt er overdag niet bij waren .

Men wees de hemeltekens toe aan bepaalde karaktereigenschappen die bij een bepaalde stand elkaar dan beinvloeden .

Roep om voorspellingen komen in dit licht in beginsel dus voort uit weersvoorspellingen .. en een mens is daar nu eenmaal gevoelig voor , of zij dat bewust weet of niet , maar zoals de maan dat op bepaalde dagen op de natuur heeft , soms op de dag af zijn er veranderingen in de natuur te voorspellen .

Ik ben in een periode vaak in een geestes toestand gedomeld waarin ik ervoer dat tijdens het moment dat de zon helemaal onder ging, ik in een ander bewustzijn kwam die opener was dan het zo genoemde dagbewustzijn .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In je uitleg maak je gebruik van een zogenaamde drogreden. Het zogenaamde ad populum argument. Heel veel mensen (of in dit geval al heel lang denken mensen) dat X het geval is dus is X het geval. Dit is natuurlijk geen geldig argument de mate van waarheid heeft niets te maken in met wat mensen precies geloven.

Stel de hele wereld zou zeggen dat de vaalsberg het hoogste punt van de wereld is. Is het dan waar dat het hoogste punt is? Nee natuurlijk niet want de mount everest blijft bestaan of mensen nu geloven dat het, het hoogste punt is of niet.

Er zijn meerdere wetenschappelijke onderzoeken (in een andere antwoord gaf ik al aan dat dit de enige methode is om een beetje representatief beeld te krijgen van de werkelijkheid) die geen enkele link hebben kunnen treffen tussen de positie van sterren en planeten en je gemoedstoestand. Nog ontbreekt er enig logische verband tussen de positie van de planeten met gemoedstoestand. Waarom zou dat invloed moeten hebben?

Waarom mensen er in blijven geloven heeft niets met de waarheid te maken. Het heeft naar mijn idee een andere brond. Dezelfde bron als religie. Vroeger had men geen wetenschappelijke methode om dingen te verklaren nog de middelen om zulke bevindingen te doen. Daarom was alles onbegrijpelijk voor de mens en zocht men antwoorden in andere dingen zoals een onzichbare god of een verafgelegen maan. De wereld is met al onze vooruitgang al onbegrijpelijk moet je voorstellen hoe het dan was. Het is niet meer dan logisch dat we antwoorden zoeken via speculatie. Dat we het nu nog geloven is een overblijfsel uit die tijd. Maar met waarheid heeft het niets te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding