Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt de kerncentrale in Petten bewaakt met wapens?

Zo ja, door wie dan? Of is dit aan particulieren uitbesteed?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Op grond van BRK93 in de IBO en EBO is de beveiliging voor het grootste gedeelte in handen van de DKDB. (Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging) De dames en heren van de DKDB zijn uitgerust met een standaard bewapening die minimaal bestaat uit het 'dienstpistool'. De aanvullende surveillerende beveiliging word uitgevoerd door de Marechaussee. Deze zijn net zoals op onderandere Schiphol ook (nog) zwaarder bewapend...

De beveiliging van Petten en Borselen valt onder de verantwoordelijkheid van BRK93 de 'overheid', waardoor de EBO van toepassing is. De IBO is altijd van toepassing waar het over beveiliging gaat...

Petten en Borselen hebben eveneens de voortdurende aandacht van de AIVD m.b.t. de eventuele dreigingen...

De Burgermeesters zijn hierbij verantwoordelijk voor de ordehandhaving in de nabijheid van de reactors en centrale(s)...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee ze beveiligen daar niet met wapens, gewoon standaard beveiliging.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet of ze wapens hebben, maar het wordt in ieder geval beveiligd door profesionele beveiligers. Overigens is het een kernreactor en geen kerncentrale.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gezien het feit, dat we nog steeds in een verhoogde staat van alertheid zitten t.a.v. terroristische aanslagen, ben ik er van overtuigd dat in Petten bewapende leden van de Kmar zitten. Nee, dat kan ik niet bewijzen, en niemand zal het ook bevestigen, uiteraard.
15 jaar geleden
hoi,

ja dat denk ik ook, met deze alertheids status wel.

m.vr.gr. ... dirk ...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Petten is geen kerncentrale. De enige die we hebben staat in Borsele. In Petten wordt o.a. onderzoek gedaan naar en productie van radioisotopen voor medische toepassingen. De reactor gebruikt sinds 2006 laagverrijkt uranium. Daarvoor werd hoogverrijkt uranium gebruikt dat in theorie ook voor kernwapens kon worden aangewend. Vandaar dat daar is afgestapt. Daarom kan de beveiliging nu heel wat lager zijn.

In 1998 was daar nog een rel over, zie Volkskrant (link Petten bant de bom)

Er zal in Petten net zo'n strenge beveiliging zijn als bij olieinstallaties, watervoorzieningen, maar geen militaire.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing