Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Meeroken:Is dat echt "gevaarlijk"?

Bij mij thuis mag iedereen gewoon roken.Dus :degene die er wonen en degene die langskomen.Ik rook zelf niet maar ik doe er niet moeilijk over.
Maar in hoeverre rook je nou mee?
De meningen zijn hier over verdeeld.Is het echt ongezond?
Mijn opa is aan keelkanker overleden door het vele roken.Kan je echt ziek worden door mee te roken?Is dat bewezen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is dit al heel wat jaren bekend.. ben 20 en weet niet beter dan dat meeroken ontzettend schadelijk is. vaak is het zelfs schadelijker omdat je de rook langer binnenhoud dan een roker, een roker blaast het meteen uit jij ademt langzaam in en uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,dat wordt al heel lang beweerd.
Maar hoe gevaarlijk het is daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik van een geval gehoord waarbij een jongen aan longkanker was overleden en hij rookte niet!
Hij zat wel elke dag in een ruimte waar heel veel werd gerookt en zijn ouders wilden aantonen hoe gevaarlijk meeroken was. Niet iedereen geloofd dat je ook daadwerkelijk kanker kan krijgen door mee te roken!Ik vraag me af kan dit echt?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Naar de gevaren van roken wordt veel onderzoek gedaan, maar doordat veel resultaten niet in dezelfde richting wijzen en tegenstrijdig zijn met elkaar is het niet duidelijk hoe schadelijk passief roken werkelijk is. Af en toe passief roken lijkt niet erg gevaarlijk maar een werkplek waar gerookt wordt levert wel een verhoogde kans op verschillende aan roken gerelateerde ziekten op. Vooral voor kinderen wordt passief roken over het algemeen erg slecht geacht, aangezien kinderen nog in een ontwikkelingsfase zitten. Een recent onderzoek in opdracht van de World Health Organization wees uit dat wereldwijd jaarlijks meer dan 600.000 mensen sterven door passief roken (daaronder 165.000 kinderen)[1]. Ook is gebleken dat passief roken schadelijk is voor huisdieren. Veel niet-rokers maken niet alleen bezwaar tegen meeroken vanwege de mogelijke gezondheidsrisico's maar ook omdat zij de rook als hinderlijk ervaren, bijvoorbeeld omdat kleding gaat stinken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Passief_roken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is niet gevaarlijk, maar wel heel slecht voor je. Als er in je omgeving 3 sigaretten worden gerookt, rook jij er als het ware 1 door mee te roken. Je hebt hierbij zeker een verhoogde kans op long-/keelkanker
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 van de 3?
Dat is wel veel!Dus als je in huis zit met iemand die de hele dag rookt rook je eigenlijk flink mee?Is dat bewezen?
Misschien moet ik voortaan iedereen maar naar buiten sturen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is bewezen.. Ik zou het wel eens aan je ouders enzo voorstellen om buiten te roken. Dat zal ook frisser zijn, anders gaan je haar en kleding ook stinken
Omdat de rook afgekoeld is zul je geen directe pijn voelen in je longen die vergelijkbaar is met het directe roken. Dit is wel gevaarlijk omdat de rook ongemerkt je longen aantast.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je niet rookt is geen garantie dat je nooit (long)kanker zult krijgen. Wel is duidelijk dat je door roken je kans flink vergroot (maar roken op zich is ook geen garantie dat je [long]kanker zult krijgen). Meeroken is ook erg schadelijk.
Als je bij een erg rokerig vuurtje staat, sta je dan liever aan de kant waar de rook heen waait, of aan de kant waar de rook niet heen waait?
Ook is duidelijk dat bijvoorbeeld katten schade op kunnen lopen door in een omgeving te wonen waar gerookt wordt, juist omdat katten zulke poetsers zijn krijgen ze via hun vacht veel neergeslagen rommel binnen.
En: kijk in een huis waar gerookt wordt eens naar de muren en het plafond. Die roken ook alleen maar 'mee', maar worden akelig gelig en als je maar lang genoeg doorrookt, zelfs een beetje plakkerig.
Rook is giftig, ook de rook die al ingeademd en uitgeademd is nog. Meeroken haalt het niet bij zelf roken, maar meeroken is ongetwijfeld ongezonder dan schone lucht inademen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: