Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Je koopt een nieuw apparaat, lees je eigenlijk wel de gebruiksaanwijzing, of ga je op de bonnefooi proberen?

;) ik heb talloze gebruiksaanwijzigen vertaald, maar vraag me dus af, of ze ook echt gebruikt worden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Vrouwen lezen vaak de gebruiksaanwijzing (globaal) en proberen het dan uit, om eventueel later voor specifieke dingen de gebruiksaanwijzing nog eens te raadplegen.
Mannen zien dat hele boekie niet en beginnen meteen te kijken waar alle knopjes voor dienen, om dan misschien de gebruiksaanwijzing te raadplegen als ze er met trial en error echt niet uitkomen. Maar meestal bellen ze gewoon meteen de helpdesk, waar RTFM een zeer algemene gedachte is, al zal men die niet gauw uitspreken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Nee, nooit die dingen lezen, gewoon aanzetten.
Gebruiksaanwijzingen zijn onbegrijpelijk, meteen weggooien.

1. ,,Rees dit handboek helemaal voor het opereren uw toestel en houd voor verwijzing.”

2. ,,Wanneer een koptelefoon verbind woordt, zal de spreker gehuppeld woorden.”

3. ,,Een arme kleurschilderij mag uit magnetische invloed voortvloeien.”

4. ,,Als elke regelingen nodig zijn, regel de nodige regelingen volgens schilderijcondities.”

5. ,,Als u in het operatie van het toestel moeite hebt, geef schaak eerst door de geïllustreerde lijst van symptomen en correcties. Als de moeite volhardt, schakel uit en breng uw uitdeler in contact.”
15 jaar geleden
bij iets eenvoudigs zoals een wekker lees ik geen gebruiksaanwijzing... bij zoiets als een wasmachine of een magnetron wel....

bij de TV ging ik pas de gebruiksaanwijzing lezen toen ik er echt niet meer uitkwam... en ontdekte talloze mogelijkheden die ik niet in een TV vermoed had... tch handig zo'n manual...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja,maar ik ben dan ook een vrouw....
Mannen (oke,niet allemaal) gaan eerst aan knoppies zitten draaien en vragen zich dan af waarom het apparaat niet werkt ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het beeld en audio apparatuur is dan probeer ik het eerst zelf. Als ik er echt niet uitkom dan pak ik de gebruiks aanwijzing erbij. Voor mobieltjes lees ik nooit de gevruiks aanwijzing
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan wat ik koop.... Met mobiele telefoon ga ik eigenlijk meteen uitproberen, maar bijvoorbeeld met een broodmaker(een ding wat ik nog nooit heb gebruikt)lees ik bijvoorbeeld wel weer de gebruiksaanwijzing.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stekker erin en kijken hoever ik kom, met de gebruiksaanwijzing binnen handbereik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het kan zijn dat ik het even probeer, maar daarna lees ik altijd de gebruiksaanwijzing om alle (on)mogelijkheden te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee hoor bij mij geldt RTFM...

RTFM is read the fancy manual... If all else fails RTFM...

Ik lees het van te voren nooit...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij de voor mij begrijpbare produkten liggen de gebruiksaanwijzingen ergens ongelezen. (ik bewaar ze wel)
Van 'moeilijke' artikelen (pc/laptop/camera/gsm) moet ik eerst écht studeren voor ik het apparaat begrijp.
Deze gebruiksaanwijzingen worden dus meermaals geraadpleegd mede omdat ik als ik iets een bepaalde tijd niet gebruikt heb, het meeste weer vergeten ben.
(ik ben van de eerste helft van vorige eeuw, dus opgegroeid zonder electronica)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit ongeduld ga ik eerst proberen en lees later de gebruiksaanwijzing die voor mij toch wel degelijk belangrijk is. Er staan vaak dingen in die men zelf nog niet ontdekt had.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gebruik ze zelf zelden.
Alleen als ik er echt niet uit kom.
kost me teveel moeite om het te lezen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie de gebruiksaanwijzing als een hulpmiddel als ik er zelf niet meer uitkom. Er staat standaard altijd veel te veel in een handleiding. Dus ik wil eigenlijk alleen maar de handleiding lezen wanneer en als ik het nodig heb.

Als ik dus iets gekocht heb, dan ga ik meteen aan de slag. Enerzijds omdat ik denk dat ik er toch wel uitkom met mijn gezond boerenverstand en ten tweede omdat ik ongeduldig ben. Ik wil het apparaat zo snel mogelijk proberen.

Als iets dus niet lukt dan blader ik pas door de handleiding. Als alles wel is gelukt, dan blader ik de handleiding (soms pas een paar dagen later door) om heel vluchtig te kijken wat het apparaat allemaal nog meer kan.

Mijn vader daarentegen is iemand die pas op de eerste knop drukt nadat hij de gebruikershandleiding van A tot Z heeft doorgelezen. Ik denk dus niet dat je werk tevergeefs is!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Meestal wel, om te kijken of er een speciale behandeling nodig is voor de eerste behandeling en of alle onderdelen aanwezig zijn.

Ik heb ooit een apparaat gemonteerd met alleen een {ik weet echt niet welke taal het was} beschrijving en onduidelijke plaatjes. Uiteindelijk is het me toch gelukt.
Met een Duits of Engelstalige handleiding was het een stuk gemakkelijker geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb een verleden als systeembeheerder, die werken altijd op trial-and-error-base...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hangt helemaal van de user-interface van het apparaat af. Electronica met een schermpje kan je tegenwoordig met de vele uniforme benamingen/logo's vaak zelf uitvinden.

Apparaten die 'gevaarlijk' kunnn zijn (een haakse slijper bijvoorbeeld) die ik niet vaak of nog nooit heb gehad.... daar lees ik wel de gebruiksaanwijzing van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik lees ze niet door. Mobieltjes, Computers, cd-spelers, mp3-spelers.. Als je er een keer een mobieltje hebt gehad en weet hoe die werkt weet je dat van alle andere ook. Alleen als je een bepaalde toepassing zoekt die je niet vaak gebruikt kan het nog weleens zoeken zijn. Maar vaak weten de mensen om me heen wel hoe het werkt, dus vraag ik het hen.

M'n ouders vinden overigens dat ik ze wel moet lezen..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ligt aan het product. Over het algemeen kijk ik eerst hoever ik kom zonder gebruiksaanwijzing. Kom ik er niet uit, pak ik de gebruiksaanwijzing er wel bij. Maar wanneer er iets in elkaar gezet moet worden lees ik eerst, want anders komt het niet goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing