Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft het wel eens ervaren: Een plotselinge, heftige doodsangst die op komt zetten uit het niets, zomaar, uit de lucht vallend.

Meestal 'snachts. Ik heb het zelf heel af en toe en het is een zeer diepe angst voor datgenene wat ons allen te wachten staat: de dood. Het ontneemt mij op zo'n moment letterlijk de adem. Wanneer? Op welke manier? En wat daarna? Een afschuwelijke ervaring.
Wie herkent deze ervaring?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
858
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je misschien last van apneu?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, dat is het niet. Het komt ook niet voort uit een slaaptoestand. Het kan ook overdag gebeuren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ben blij met de ervaring... Vreemd hé dat je blij kan zijn daarmee...

Het betekent dat je even moet voelen en gevoelens komen en gaan...

Dus ik raad je aan om naar je adem te kijken en te luisteren... Dat is je vriendje, dat geluid, die ervaring... En trek je terug daarin, voel de angst, laat die door je heen gieren en blijf ademen, richt je naar de adem en het geluid... Het gehoor wordt versterkt, je hoort alles harder, dus kijk dan daarnaar of luister daar dan naar...

Ook dit gaat voorbij, en het zal een mysterie blijven als je je terugtrekt in die angst... Net als een zak over je hoofd zie je niets meer van de wereld... Pas als je overeind kunt blijven in die angst en je blijft kijken en je gaat niet aan de kant voor die angst, dan kun je wel de wereld in beschouwing laten...

Dus stop niet met ademen, maar kijk ernaar, die doet zijn dansje automagisch in je ervaring, ook al is er verlammende angst in jouw lichaam...

Ik heb dat heel vaak gehad, en ik ben vele malen gestorven... Maar nu komt het soms even op en wordt meteen gezien, net als bij kinderen tikkertje spelen, afgebuut en het is weer weg...

Wees blij ermee, er is iets wat gezien wil worden in jou... Laat het er zijn, wees dapper en je sterft er niet aan, het is een vinger die ergens naar wijst, en bijt je niet vast in die vinger, maar blijf kijken waar die naar verwijst...

Het komt en gaat, is niet veel bijzonders in feite...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ben je toevallig net vader of moeder geworden. want dat is toen het bij mij begon. en aan je avi te zien is het nog mogelijk ook.
inneens bang voor terrorisme mexicaanse griep ect ect.
ben je niet net ouder geworden dan zou ik het niet weten.
succes iig
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Absoluut.. bijv: toen mijn kinderen uitvlogen ik me realiseerde dat ik er ooit niet meer voor hen zal zijn...
Toen ik bijna verongelukte, niet toen meteen maar weken daarna nog wel, toe ik hoorde dat ik een knobbeltje in mijn borst had..ook pas maanden later toen alles achter de rug was..heel vreemd dus dat die angst pas veel later komt.. Heel eng!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De oorzaak van jouw probleem ligt in je verleden.
Dit is niet de plaats om hier op in te gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oh? En hoe weet je dat dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik help vaak mensen met dit probleem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ok, bedankt voor je bijdrage. Ik zal er eens over nadenken...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding