Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang hebben dieren verdriet?

Gisteren zag ik hoe een meeuw helemaal in paniek raakte toen een roofvogel zijn kuiken greep. Zijn ze dat in enkele ogenblikken vergeten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
750

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In de Massai Mara in Kenya heb ik ooit eens een cheeta-moeder met 3 jongen (al wat groter - ze hadden zo'n opstaande kraag van haren) gezien. De volgende dag kwam ik haar weer tegen, nu met nog maar 2 jongen. Ze zat rechtop naast ze, rondspeurend, en roepend - een hoog, vragend reeeeuw-geluid - volgens mij wist ze maar al te goed dat ze een jong niet meer had.
Ook beelden van apenmoeders, die nog dagen met een dode baby rondsjouwen hebben we allemaal wel eens gezien bij Animal Planet of zo, ook, dat ze dan proberen een andere baby te stelen.
Dus veel diersoorten zijn beslist niet "in enkele ogenblikken" vergeten, dat een jong er niet meer is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, volgens mij zijn ze dat direct weer vergeten qua geheugen. En toch weten ze de volgende keer dat ze weg moeten blijven bij de roofvogel, da's het rare ervan
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb ooit eens mogen aanschouwen hoe een 'Kraai' tekeer gaat, toen mijn hond met één poot op een jonge kraai stond. En omdat ik destijds ook een kat had heb ik de jonge kraai naar de vogelopvang gebracht. Moeder kraai is nog maanden rondom mijn huis blijven cirkelen en heeft met regelmaat een pittige aanval op mijn hond uitgevoerd...

Ik denk dat het verdriet bij dieren niet anders is dan dat bij mensen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als kind heb ik vroeger een kraai groot gebracht. Althans we dachten dat het een kraai was. Bleek dus een 52 cm hoge roek te zijn met een spanwijdte van ruim een meter. Deze roofvogel heette BA (vanwege zijn kam) en terroriseerde een heel dorp...
Dat hangt een beetje van het dier af. Honden en katten kunnen behoorlijk lang 'van de leg' zijn als een andere hond of kat in hetzelfde huis sterft...

Toegevoegd op 12-06-2009 14:01:28
Ik denk dat het bij dieren niet echt in het 'weten' zit, maar dat ze het vooral voelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is de vraag of dieren verdriet kennen, ik denk van niet.
Ze hebben wel een instinct.

De basisopdracht van dat instinct is "overleef" en "wordt talrijk"

Als het dier door krijgt dat een kuiken echt niet meer leeft zal hij het opgeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die hebben geen verdriet, verdriet is een menselijke eigenschap, en is derhalve dierenvreemd..

Dus hoe lang is geen vraag die gesteld kan worden, omdat er geen verdriet is in dieren...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding