Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kwaliteit docenten?

Volgens mij word de kwaliteit van de docenten in het onderwijs als maar slechter? Er is matig begeleiding voor de scholieren die het hard nodig hebt en het lijkt vaak dat docenten er overal zo makkelijk mogelijk vanaf willen komen.

Waar?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle docenten?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Als docent in het voortgezet onderwijs snap ik dat het zo lijkt. Gemakkelijk ervanaf komen is niet het geval; de werkdruk ligt echt hoog. Dit zit hem in de avtiviteiten die je buiten school nog aan school moet besteden: voorbereiden, nakijken etc. Dit zijn werkzaamheden die je als leerling niet ziet, waardoor het inderdaad zo lijkt.

Ik werk in elk geval meer dan 40 uur op een volle docentenbetrekking, en mijn collega's doen daar niet voor onder. De matige begeleiding zit hem deels ook in de te grote klassen en de te hoge werkdruk. Met kleinere klassen zouden die niveaus gemakkelijker gedifferentieerd kunnen worden.

Toegevoegd op 10-06-2009 12:09:44
Die werkdruk zie je overigens pas echt als je een kijkje in de keuken hebt kunnen nemen. Praat eens met leerlingen wiens ouders in het onderwijs zitten, of met docenten zelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind idd dat het waar is. Maar ik denk dat de oorzaak is dat er nu minder respect voor leraren is: Vroeger was dat volgens mij heel anders. Ik ben eerlijk gezegd ook bang dat we later een tekort aan leraren hebben: Veel kinderen van nu willen geen leraar worden (of is dat een verkeerde gedachte??)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als docent in het voortgezet onderwijs snap ik dat het zo lijkt.
maar wat dacht je van de jeugd. die is wel even anders dan een paar jaar geleden. leraren mogen ondertussen we een extra cursus of vak aangeleerd krijgen hoe omte gaan met agressie. dat de kwaliteid misschien achteruit gaat komt ook door de veranderingen van de leerlingen zelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mee eens (+1)
Kwaliteit leraren kun je niet los zien van de kwaliteit leerlingen... Ze moeten samen tot een resultaat komen, en je kun ze niet los zien van elkaar...
Beschouw je er één apart, dan kom je nooit goed uit...

Er wordt heel veel verwacht van leraren, werkdruk is hoog en beloning is niet om naar huis te schrijven...

Ik vind de kwaliteit hoog onder de huidige omstandigheden...

40 jaar terug was de leraar een autoriteit die ontzag had, nu is dat niet meer zo en onder die verschuiving van het gezag, daar heeft het vak sec al onder te lijden...

Dus ik heb geen enkele reden om aan de kwaliteit te twijfelen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat verschilt heel erg. Sommige docenten leggen hun hele ziel en zaligheid in de leerlingen en doen er alles voor om deze tot goede resultaten te laten komen. Helaas worden deze docente, onnodig, tegengewerkt door mangers en regeltjes. De meeste leerlingen weten deze docenten wel te waarderen en daardoor is het voor deze docenten nog enigzins uit te houden.

Aan de andere kant zijn er ook docenten die duidelijk niet voor het docentschap zijn gemaakt. Deze werken volgens één manier en houden koppig vast en zijn imuun voor kritiek. Vaak hebben leerlingen niet zo'n goede band met deze docenten en dat leidt er weer toe dat de docent ook weinig moeite doet voor de leerling.

Daartussenin zitten nog docenten die heel aardig zijn maar niet kunnen onderwijzen. Of goede onderwijzers die niet goed kunnen omgaan met pubers.

Zelf vind ik in ieder geval dat de huidige kwaliteit van het onderwijs ver onder de maat is. Maar de docenten zijn slechts ten dele debet aan en soms zelfs slachtoffer van het huidige onderwijs systeem.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar. Persoonlijk denk ik dat het ligt aan het opleidingsniveau van leraren. Als je alleen maar HBO+ leraren zou hebben, zelfs op de basisschool, dan gaat de kwaliteit van het lesgeven drastisch omhoog. Als ik tegenwoordig hoor dat leraren in opleiding amper Nederlands kunnen schrijven, ontzettend veel spelfouten maken, slecht kunnen rekenen, dan gaan mij de haren rechtovereind staan. Zulke mensen moeten we niet eens voor de klas willen hebben staan. Mede komt dit natuurlijk ook door de lonen van docenten. Als deze hoger zouden liggen zouden er meer mensen het onderwijs in gaan, met als gevolg dat alleen de besten een baan krijgen, wat in mijn ogen terecht is. Ook denk ik dat er meer naar mensen uit het bedrijfsleven moet worden gekeken om die om te laten scholen tot leraar. Voornamelijk dan de mensen in hogere posities. Deze mensen hebben een schat aan ervaringen, levenskennis en hebben verstand van zaken. Wederom valt dit tegen omdat de lonen weer lager zouden liggen dan in het bedrijfsleven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zou het ook niet aan het lespakket liggen? In mijn tijd kreeg je nog vervoegingen, waardoor ik d's van t's kan onderscheiden, en kreeg je nog het verschil tussen een persoonlijk en een bezittelijk voornaamwoord te horen. Mijn kinderen hebben deze stof niet eens meer aangeboden gekregen. Nog mooier: de juf van mijn dochter maakte een vervoegingsfout in het rapport van mijn dochter. Hoe kan ze dan ooit mijn dochter iets leren? En ja hoor; ik zie haar hier in GV een bezittelijk voornaamwoord voor een persoonlijk voornaamwoord aanzien (jou in plaats van jouw).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding